donderdag 2 januari 2020

Leidse sleutels

Al eerder heb ik het derde deel uit de Leidse thriller serie van Jeroen Windmeijer gelezen. Dat vond ik een fijn boek. De eerste van Windmeijer, 'De bekentenissen van Petrus', heb ik nu gelezen. Een tikkie minder dan die derde, die spannender en gelaagder is, maar toch goed voor een aantal aangename uren leesplezier.
Hoogtepunt voor mij is de exacte beschrijving hoe de held en heldin door Leiden lopen en waar ze verblijven. Toef slagroom in dit boek is dat ze door de stad vluchten op de avond van 2 oktober. Zoals elke Leidenaar weet de beste avond van het jaar.
En verder een cocktail van theologie over Petrus en hoe Leiden aan die twee sleutels komt, een enge Duitse ridderorde, moord, vlucht en zelfs een beetje romantiek.
Als extraatje heb ik via de schrijver een bijbehorend boekje met een stadswandeling gekregen. In gedachte heb ik die wandeling natuurlijk gemaakt.