dinsdag 7 januari 2020

Heldin van de moderne kunst

Peggy Guggenheim in Venice, 1950. @David Seymour

Voor Brâncuşi, Klee, Mondrian, Magritte, Kandinsky, Motherwell, Rothko, De Kooning, Pollock en nog vele andere kunstenaars uit de eerste helft van de 20-ste eeuw is Peggy Guggenheim een moderne mecennas geweest.
Ik heb geluisterd naar één van de vele biografieën van deze bijzondere vrouw, 'Peggy Guggenheim. The Shock of the Modern' geschreven door Francine Prose. Slechts 6 luisteruren die, zoals Prudence Peiffer in Artforum terecht opmerkt, als een wervelwind over je heen komen. In een korte tijd ben je op de hoogte van haar karakter, haar levensloop en haar enorme verdiensten voor de kunst.
Peggy Guggenheim arranging 
Alexander Calder's Arc of Petals (1941),
 Greek Pavilion, Venice Biennale, 1948

WHO WAS PEGGY GUGGENHEIM? This new biography may not provide a complete answer, but it does give a whirlwind tour in a compact, peppy car through the tumultuous life of the most famous patron of modern art. Chapters flash by like cinematic scenes: “Her Money” (she was born into a great deal of it, though not as much as many imagined, and, by one friend’s account, she eventually gave away three-quarters of her wealth), “Paris Before the War” (where she was drawn to a bohemian lifestyle at odds with her upbringing), “Pollock” (encouraged by Piet Mondrian, she became the artist’s first dealer, giving him the down payment for his house on Long Island in addition to a regular allowance), “Venice” (the city that saved her, where she finally settled after a peripatetic life)