Alida Withoos is een van de achttien kunstenaars die planten tekent op de
buitenplaats Vijverhof van Agnes Block, een particuliere verzamelaarster en
kweekster van uitheemse planten. Dat Nederlandse vrouwen in de
zeventiende eeuw als zeer actief op buitenlandse bezoekers overkwamen, is
al langer bekend. Vooral in de botanie en de botanische kunst hebben zij
een belangrijk aandeel gehad. Als we dus iets meer te weten willen komen
over deze rijke cultuur van botanie, tuinen, verzamelen en kunst en het
2
aandeel van vrouwen daarin dan is Alida Withoos de geschikte persoon om
ons in die wereld te introduceren. Bibliotheek Wageningen UR
Buitenplaats Sorghvliet
Het verhaal van Sorghvliet en het Catshuis (video over geschiedenis van de buitenplaats)
Op deze luchtfoto van Duivenvoorde uit 1949 zijn rechts in het midden de cirkelvormige graspaden van de rozentuin en de rozenhekkente zien. Rechtsboven staat de bloemenkas met daarvoor broeibakken.
Links daarvan staan druivenkassen tegen de werkschuur. De perzikenkas en vermoedelijk een vijgenkas staan voor de druivenkassen.
HOVENIERS EN TUINBAZEN 175 VAN 264
Lenneke Berkhout
KB Nederland
De eerste Europese ananas
Agnes Block (1629–1704) is geportretteerd samen met haar tweede echtgenoot, de zijdehandelaar Sybrand de Flines (1623–1697), en twee kinderen. Sinds 1676 woonde Agnes Block op haar buitenplaats Vijverhof aan de Vecht, waar zij een botanische tuin had aangelegd. Zo lukte het haar om ananas te kweken - hier geheel links - nadat deze vrucht in 1680 uit Suriname was ingevoerd. Ook fokte zij vogels en liet deze afbeelden. Op de achtergrond zijn een volière en een broeikas te zien. De attributen op en rond de tafel verwijzen naar de interesse van het echtpaar in kunst en naturalia.
Bloemengodin van de Lage Landen artikel over leven en werk van Agnes Block |
Catherine Powell-Warren
Gender and Self-Fashioning at the Intersection of Art and Science
Agnes Block, Botany, and Networks in the Dutch 17th Century
Introductiehoofdstuk en inhoudsopgave