Tuinenvaria




Alida Withoos is een van de achttien kunstenaars die planten tekent op de buitenplaats Vijverhof van Agnes Block, een particuliere verzamelaarster en kweekster van uitheemse planten. Dat Nederlandse vrouwen in de zeventiende eeuw als zeer actief op buitenlandse bezoekers overkwamen, is al langer bekend. Vooral in de botanie en de botanische kunst hebben zij een belangrijk aandeel gehad. Als we dus iets meer te weten willen komen over deze rijke cultuur van botanie, tuinen, verzamelen en kunst en het 2 aandeel van vrouwen daarin dan is Alida Withoos de geschikte persoon om ons in die wereld te introduceren. Bibliotheek Wageningen UR


Buitenplaats Sorghvliet 

Het verhaal van Sorghvliet en het Catshuis (video over geschiedenis van de buitenplaats)



Op deze luchtfoto van Duivenvoorde uit 1949 zijn rechts in het midden de cirkelvormige graspaden van de rozentuin en de rozenhekkente zien. Rechtsboven staat de bloemenkas met daarvoor broeibakken.
Links daarvan staan druivenkassen tegen de werkschuur. De perzikenkas en vermoedelijk een vijgenkas staan voor de druivenkassen.
HOVENIERS EN TUINBAZEN 175 VAN 264
Lenneke Berkhout


𝓐𝓹𝓻𝓲𝓵 Gravure van Adriaen Collaert uit ca.1600, naar tekening van Joos de Momper (II), uitgegeven door Joannes Galle in Antwerpen Collectie ⁦
KB Nederland




De eerste Europese ananas




Agnes Block (1629–1704) is geportretteerd samen met haar tweede echtgenoot, de zijdehandelaar Sybrand de Flines (1623–1697), en twee kinderen. Sinds 1676 woonde Agnes Block op haar buitenplaats Vijverhof aan de Vecht, waar zij een botanische tuin had aangelegd. Zo lukte het haar om ananas te kweken - hier geheel links - nadat deze vrucht in 1680 uit Suriname was ingevoerd. Ook fokte zij vogels en liet deze afbeelden. Op de achtergrond zijn een volière en een broeikas te zien. De attributen op en rond de tafel verwijzen naar de interesse van het echtpaar in kunst en naturalia.

Bloemengodin van de Lage Landen
artikel over leven en werk van Agnes Block


Catherine Powell-Warren
Gender and Self-Fashioning at the Intersection of Art and Science
Agnes Block, Botany, and Networks in the Dutch 17th Century

Agnes Block is tegelijk verzamelaar, botanicus, lezeres, kunstenares en beschermvrouw en kan het beste worden omschreven als een cultureel producente. Tijdens haar leven was ze lid van een invloedrijk netwerk, maar vandaag de dag is ze nog steeds een grotendeels obscure figuur. De sociaal-economische en politieke barrières waarmee vroegmoderne vrouwen worden geconfronteerd, samen met een door mannen gedomineerde traditie in de kunstgeschiedenis, hebben ervoor gezorgd dat er te weinig verhalen over de rol van vrouwen in de creatie, productie en consumptie van kunst ons hebben bereikt. Dit boek probeert Block en haar bijdragen te beschrijven in de kunst- en cultuurgeschiedenis van het zeventiende-eeuwse Nederland, waarbij de noodzaak en voordelen worden benadrukt van een veelzijdige benadering van onderzoek naar vroegmoderne vrouwen. Door de prestaties, relaties en objecten van Block te onderzoeken, komt een vrouw naar voren die onafhankelijk, deskundig, zelfbewust was en niet boven zelfpromotie stond. Hoewel haar geslacht weinig kansen en veel barrières met zich meebracht, slaagde Agnes Block erin zichzelf te profileren als Flora Batava, een liefhebster op het snijvlak van kunst en wetenschap.
Introductiehoofdstuk en inhoudsopgave