Hollandse kunst in de Gouden Eeuw


Open UvA-college van de Faculteit der Geesteswetenschappen, kunstgeschiedenis
Docenten: Mw. dr. E.E. (Erna) Kok/Mw. dr. J.F.J. (Judith) Noorman
Online, 10 februari t/m 19 maart 2021

Hc 1 – Introductie cursus  //  Een Gouden Eeuw voor de Konst dr. Erna Kok

  M. Westermann, A Worldly Art. The Dutch Republic, 1585-1718, New Haven 2007.

Hc 2 – Kunstenaars in opleiding: tekenendr. Judith Noorman

  M. Westermann, A Worldly Art. The Dutch Republic, 1585-1718, New Haven 2007.

Hc 3 – Kunstenaars in opleiding: schilderendr. Judith Noorman

  M. Westermann, A Worldly Art. The Dutch Republic, 1585-1718, New Haven 2007.

Hc 4 – De kunstmarkt: productie, consumptie en artistieke strategieën in het lage en middensegment (genres)dr. Erna Kok

  Geert H. Janssen, “Migration”, in: Helmer Helmers en Geert Janssen (et al.), The Dutch Companion to the Dutch Golden Age, 2018, pp. 49-66.

Hc 5 – Het topsegment van de kunstmarkt: flexibele kunstenaars en de kunst van het netwerken (historiestukken en portretten)dr. Erna Kok

  Erna E. Kok, ‘Joachim von Sandrart, aristocrat-painter in Amsterdam, 1637-1645. His friends, art and successes’, in: Ars Amicitia. The Art of Friendship in the Early Modern Netherlands, Netherlands Yearbook for History of Art/Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 70, (2020), pp. 258-293.

Hc 6 – Casus: Johannes Vermeer: genreschilderkunst, een mogelijke mecenas en een onbekende heldinProf. dr. Frans Grijzenhout

Rijksmuseum Johannes Vermeer was vergeleken met zijn collega’s niet erg productief, en werkte meerdere jaren aan één schilderij. Het aantal schilderijen dat hij maakte wordt geschat op 45 à 50 werken, waarvan er 37 bekend zijn. Niet alles is meer te vervoeren of kan om andere redenen niet worden uitgeleend (eentje in gestolen in de jaren negentig). Het Rijksmuseum heeft er voor deze expositie 28 bij elkaar, die uit verschillende collecties over de hele wereld komen.

Hc 7 – Nieuwe perspectieven op oude meesters: klasse, kleur en gender in de 17de eeuw – De representatie van ‘velerlei soort van volk’ in de 17de eeuwdr. Erna Kok

  ‘Introduction’, in: Class Distinctions. Dutch Paining in the age of Rembrandt and Vermeer (tent.cat. Boston, Museum of Fine Arts, Kansas City/ Nelson Atkins Museum of Art) Boston 2016, pp. 15-22.

Hc 8 –  Zwart door de ogen van wit. Het verbeelden van Afrikanen in de zeventiende eeuwCharlotte Hoitsma, MA

  Elmer Kolfin, 'Zwart in de kunst van Rembrandts tijd', in: Epco Runia (ed. et al.), Zwart in Rembrandts tijd, Zwolle 2020, pp. 12- 41 (t/m Don Miguel).

Hc 9 – Casus: De ambities van de rijke weduwe Jacoba Lampsins (1613?-1667) door Ferdinand Bol geschilderd  in een wandvullend ensemble in haar Utrechtse grachtenhuisdr. Margriet van Eikema Hommes

  Margriet van Eikema Hommes, ‘A mysterious commission’, in: Art and Allegiance in the Dutch Golden Age. The ambition of a wealthy widow in a painted chamber by Ferdinand Bol, Amsterdam 2012, pp. 9-32.

Hc 10 – Gouden vrouwen van de zeventiende eeuw:  van kunstenaars tot verzamelaarsdr. Judith Noorman

  Elizabeth Alice Honig, ‘The Art of Being "Artistic": Dutch Women's Creative Practices in the 17th Century’, in: Woman's Art Journal, Vol. 22, No. 2 (2001-2002), pp. 31-39.

Hc 11 – Afsluitend : Hollandse kunst in de 17de eeuw in perspectiefdr. Erna Kok





Tentamenonderdeel
Noem van elke afbeelding:
*Naam kunstenaar 
*Titel kunstwerk in het Nederlands 
*Datering  


in: De Zeventiende Eeuw. Jaargang 6 (1990)

De artistieke en sociaal-economische strategieën van 
Jacob Backer, Govert Flinck, Ferdinand Bol en Joachim von Sandrart - Erna E. Kok


an Integrated Technical, Visual and Historical Study of 
17th and 18th Century Dutch Painting Ensembles


in: Journal of Urban History, May 21, 2018
Danielle van den Heuvel, Bob Pierik, Bébio Vieira Amaro en Antonia Weiss
in: Stadsgeschiedenis 2018:2 

'Elizabeth Honig and Hollander have called attention to the fascinating fact that, in so many paintings of domesticity, adult male protagonists are practically non-existent. The tranquil spaces are therefore purposefully gendered in that they exclusively accommodate women, their domestics, and children, often portrayed in reclusive moments, secluded from the hustle and bustle of the world, the latter at best implied by views through windows, open doors, and vestibules. And that world was one which, at least theoretically, signified the domain of men from which women were excluded. But this was also a rarefied world – in art, that is.'

 

Genre Painting, Wayne Franits, in: 'The Cambridge Companion to the Dutch Golden Age'