vrijdag 3 januari 2020

De familie Jasji

Schrijfster Nino Haratischwili (Tbilisi, 1983) met haar roman 'Het achtste leven (voor Brilka)'

Bijna als verweesd blijf ik achter, het luisteren naar 'Het achtste leven (voor Brilka)' is afgelopen. Nitsa Jasji is klaar met het verhaal aan haar nichtje Brilka. Een epos dat je als lezer of luisteraar meevoert door zes generaties van een Georgische familie in de Sovjet-Unie. Het romantische en tragische lot van de Jasji's stroomt van Londen naar Berlijn, van Wenen naar Tbilisi, van Sint-Petersburg naar Moskou dwars door de donkerste episoden van de 20-ste eeuw.

En in elke generatie is er het geheimzinnige, verslavende en fatale chocola-elixer.

Een uitgebreide samenvatting en lovende recensie vond ik in BookBlast

Intricately crafted and addictive, The Eighth Life is an extraordinary, dramatic and compelling read that opens windows on to a conflicted universe. In uncertain times, fiction makes better sense of the world than Media pundits and politicians. The Eighth Life is a terrible reminder of repetitive patterns in history. It is sure to be an instant classic.

En uit het interview met de schrijfster Nino Haratischwili in NRC

Een constante factor in uw boek is een geheim chocolade recept, dat als een soort vloek functioneert. Zijn niet al uw personages vervloekt?
„Voor mijn boek heb ik met veel mensen gesproken. Telkens als we het over hun lotgevallen tijdens het communisme kregen, zeiden ze dat ze toen overgeleverd waren aan het lot. Ze konden niet anders dan het Sovjetsysteem accepteren. Verzet kwam niet in hen op, alsof ze hun leven niet in eigen hand hadden. Die overgave aan het lot heeft iets fatalistisch.
„In mijn boek stel ik als een soort rode draad voortdurend de vraag of dat gevoel van lotsbestemming er nog steeds toe doet. Juist omdat we in het Westen in de illusie leven dat we alles zelf kunnen bepalen en het lot niet bestaat. Ook wilde ik dat mijn lezers zich zouden afvragen in hoeverre dat echt zo is en in welke mate we overgeleverd zijn aan bijvoorbeeld het politieke systeem waarin we leven. Ik heb daar niet zo’n duidelijk antwoord op gevonden. Sommige van mijn personages geloven in die vloek en het lot, terwijl anderen het onzin vinden.”
Het boek is een belevenis en dat zeker als luisterboek. Vertelster Hymke de Vries heeft met het voorlezen van de 1280 pagina's op de juiste toon en met een prachtige intonatie een enorme prestatie neergezet.