vrijdag 10 januari 2020

Twee boektaartpunten


Soms eet je bij wijze van spreken het hele boek op en heb je nog niet genoeg en de andere keer is na een punt van de boekentaart de trek weg. Dat laatste gebeurt me de laatste tijd vaker en dat komt door Kobo Plus. Er is vanzelfsprekend aanbod van e-boeken en luisterboeken die buiten mijn voorkeursrange vallen. Vooruit denk ik, laat ik het toch maar eens proberen. Een paar keer is dat succesvol uitgepakt. Nu bij twee boeken, na een tijdje lezen bij de ene en luisteren bij de ander, was dat wat minder en heb ik ze op een derde dichtgeklapt.


Toch ben ik blij dat ik met beide heb kennisgemaakt. De Zwitserse leraar klassieke talen die zijn leven omgooit en onbezonnen vanuit Bern de nachttrein naar Lissabon pakt vind ik onvergetelijk. Alleen al voor deze zin is het boek de moeite waard


Het Zaza jongetje Murat is ook een bijzonder persoontje, evenals zijn familie. Na het grote drama van zijn vader door de ogen van het jochie te hebben meegemaakt ken ik de stijl en het thema. Langer luisteren naar Sinan Can, die het breed uitgesponnen verhaal voorleest, maakte me te ongeduldig.