vrijdag 27 maart 2020

Pyongyang in Osdorp

Serveerster in een Noord-Koreaans restaurant in Amsterdam, 2012 ANP - KOEN VAN WEEL

Wat een bijzonder boek is 'Honden huilen niet' van Anne Moraal. Het is waar en niet waar, verzonnen en toch ook weer echt gebeurd. Zoals de schrijfster de Noord-Koreaanse Jin-kyoung over haar leven in Nederland, na terugkeer in Pyongyang laat vertellen. Ze fabuleert zo eerlijk als ze maar kan. Het audioboek leest ze zelf voor, een verademing eens een keer geen gepolijste stem te horen, maar wat past alles goed bij elkaar.

Fragmenten van  het interview met Anne Moraal in Het Parool:

'Koreanen zijn net gewone mensen'

Ze heeft lang gedacht: wie ben ik om hierover te schrijven? "Culturele toe-eigening, precies. Ik ben geen echte Noord-­Korea-expert, het is niet mijn verhaal." Maar nadat ze in de krant een artikel had gelezen over het Noord-Koreaanse restaurant Pyongyang in Osdorp, waarvoor in 2012 negen personeelsleden inclusief 52 dozen kostuums en potten en pannen naar Nederland werden overgevlogen, liet het idee voor een roman de Amsterdamse Anne Moraal niet meer los.
~~
In het begin is Moraal ook achter de gang van zaken in het echte restaurant Pyongyang aan geweest. "Maar daar verloor ik me in. Uiteindelijk is mijn boek echt fictie, het is een roman. Het moesten wel personages zijn zoals ík ze neerzet. Als toneel, gebaseerd op feiten.
~~
Non-fictie had misschien voor haar als journalist meer voor de hand gelegen. Non-fictie is nu ook heel populair. "Veel verhalen van nu zijn autobiografisch. Daar worden ook heel goede boeken in geschreven. Maar soms mis ik de verhalen waar ik zelf zo van hou. Ik moest mijn research over Noord-Korea bij het schrijven ook weer loslaten. Om het verhaal te kunnen vertellen wat ík wilde vertellen: over gevoel en hoe verschillende mensen daarmee omgaan.