Het eerste essay in de bundel 'Kijken, proeven, denken' van Thijs Lijster gaat over het beeld 'De denker' uit 1903 van Auguste Rodin. Eigenlijk vooral over het beschadigde Larense afgietsel, maar hier aandacht voor het beeld en relaties met andere kunstwerken.
Melancolia I, Albrecht Dürer (1514) |
Rodin lijkt zijn Denker te hebben willen indekken tegen het verwijt van passiviteit en inactiviteit: hij is opvallend gespierd, en kijk eens naar die enorme handen en voeten, de brede schouders. Rodins grote voorbeeld was zoals bekend Michelangelo, die als modellen vaak steensjouwers en havenarbeiders inzette. De Denker wekt dan ook niet de indruk een denker van beroep te zijn: veeleer een arbeider die zijn werk tijdelijk heeft neergelegd om een en ander te overdenken."
Studie voor de sculptuur 'Dag' op de tombe van Giuliano de' Medici Michelangelo Buonarroti (1475-1564) (tekenaar), c. 1523 - 1524 |