dinsdag 28 april 2020

De Denker, engel en arbeider







Het eerste essay in de bundel 'Kijken, proeven, denken' van Thijs Lijster gaat over het beeld 'De denker' uit 1903 van Auguste Rodin. Eigenlijk vooral over het beschadigde Larense afgietsel, maar hier aandacht voor het beeld en relaties met andere kunstwerken.






Melancolia I, Albrecht Dürer (1514)
"Zodra iets onze aandacht heeft gegrepen, ons in beweging brengt en aanzet tot handelen, kan een grondige analyse, een te lang doorvragen, ons aanvankelijke enthousiasme om zeep helpen. De denker wordt een tobber, een melancholicus, zoals de engel in de beroemde prent van Dürer (wiens pose een treffende gelijkenis met Rodins denker vertoont).
Rodin lijkt zijn Denker te hebben willen indekken tegen het verwijt van passiviteit en inactiviteit: hij is opvallend gespierd, en kijk eens naar die enorme handen en voeten, de brede schouders. Rodins grote voorbeeld was zoals bekend Michelangelo, die als modellen vaak steensjouwers en havenarbeiders inzette. De Denker wekt dan ook niet de indruk een denker van beroep te zijn: veeleer een arbeider die zijn werk tijdelijk heeft neergelegd om een en ander te overdenken."


Studie voor de sculptuur 'Dag' op de tombe van Giuliano de' Medici
Michelangelo Buonarroti (1475-1564) (tekenaar), c. 1523 - 1524