maandag 2 december 2019

Tsjaikovskistraat 40


Honderd jaar geleden marcheerden muitende militairen, arbeiders met sabels, opgeschoten jongens en kinderen met bajonetten door de Tsjaikovskistraat in Sint Petersburg, op weg naar het nabijgelegen paleis waar destijds de Doema zetelde. De tsaar werd afgezet en een aantal maanden later nam Lenin de macht over.

In diezelfde straat, die 'slagader' van de Russische revolutie, woont nu al jarenlang Pieter Waterdrinker (1961) die ons in zijn negende roman, Tsjaikovskistraat 40, door een woelige Russische eeuw gidst. (VK, 2/12/2017)

En hij sleept je mee in lange zinnen zinnen en flink pompeus taalgebruik, maar ik heb me tijdens het luisteren naar de voorlezer Rik van de Westelaken geen moment verveeld.

Lenin Memorabilia, St. Petersburg by Peter Essick
'Tsjaikovskistraat 40' gaat ondermeer over de Russische revolutie en dan vooral over de verschrikkingen die zich afspeelden in Sint Petersburg. Ik hoorde veel over gebeurtenissen waar ik pas over gelezen had in het boek 'Midden in de Revolutie' van Rappaport. Mooi om het weer met een soms andere invalshoek terug te horen. De schrijver steekt zijn haat tegen Lenin en de communisten niet onder stoelen of banken. Wanneer hij de tijd van de revolutie vergelijkt met de actualiteit, draaft hij door. Maar ik nam hem het niet eens kwalijk, vond het zelfs wel een amusante tirade.
De revolutie is slechts een deel van het boek, het verhaalt over het leven van Waterdrinker in Nederland en maar vooral in Rusland vanaf de tachtiger jaren, soms spannende dan weer ontroerende verhalen. Een meer dan 14 uur boeiend luisteravontuur!