zondag 15 december 2019

OK Boomer

'OK Boomer', een beetje, best wel, foute kreet, generatie-generalisatie en da's niet goed. In het begin ergerde ik me eraan, maar in de loop van de afgelopen weken dat het in omloop kwam ben ik de lol ervan gaan inzien. Eigenlijk  gebruik ik het nu zelf, in gedachte, voor vroeger-was-alles-beter-mensen, die-jeugd-van-tegenwoordig-roepers, in-wat-voor-land-leven-we-types. Oh, en ook voor digitaliseringsangsthazen, de duivelse-smartfoon-huilers.

Dat ik 'Mijn generatie, een ode aan de babyboomer' van Han Lörzing heb gedownload is, denk ik, puur toeval. Het was leuk om over de recente alledaagse geschiedenis verbonden met m'n eigen leven te lezen. Toffe tijd hoor, die jaren 60/70, maar wat zijn we er met z'n allen op vooruit gegaan. Want dat is de kracht van de schrijver, hij blijft niet in nostalgie hangen, maar trekt de ontwikkelingen steeds door naar het heden.