woensdag 20 november 2019

Joe Speedboot


Joe Speedboot heeft zijn naam zelf gekozen. Het nummer 'Hey Joe' van Jimmy Hendrix heeft daar een rol in gespeeld vertelt de schrijver Tommy Wieringa in het boek. De tekst van Hey Joe:

Hey Joe, where you goin' with that gun in your hand?
Hey Joe, I said where you goin' with that gun in your hand?
Alright.
I'm goin down to shoot my old lady

You know I caught her messin' 'round with another man.
I'm goin' down to shoot my old lady
You know I caught her messin' 'round with another man.

And that ain't too cool.
Uh, hey Joe, I heard you shot your woman down
You shot her down now.

And I gave her the gun and I shot her!
Shoot her one more time again, baby!

uh, where you gonna run to now, where you gonna run to?
Hey Joe, I said
where you goin' to run
to now, where you, where you gonna go?

Well, dig it!
I'm goin' way down south, way down south
way down south to Mexico way! Alright!

I'm goin' way down south

Deze tekst speelt ook een rol in één van de thema's van de roman. Verraad en verlies van onschuld en eer. Dit wordt duidelijk uitgelegd door Maarten de Krosse in een anderhalf uur durende analyse van het boek, een literatuurles online. 




Een deel van deze uitleg zet me aan om de laatste 2 uur van het audioboek (voorgelezen door de schrijver zelf), die me nog te wachten staan toch maar af te luisteren. Al de diepere lagen........tsja, ik zag ze eerst niet en of ik ze nu erg geloofwaardig acht..... 
Ik vind het een echt jongensboek, voor grote jongens, dat dan weer wel. Maar een groot meisje, zoals ik, wordt niet blij van al die branie en dat eindeloze armworstelen.