zaterdag 26 februari 2022

Arghavan

blend met foto's van @spokenagency en @CorinaMachielse

Sholeh Rezazadeh schrijft zo mooi, ontroerend, natuurlijk en meeslepend. Ik voelde me soms zowat betoverd bij het luisteren naar 'De hemel is altijd paars' (voorgelezen door Jouman Fattal). 

Poëtisch en zintuigelijk

Tussen het relaas over Arghavans bestaan in Nederland en de verliefdheid door ontvouwt zich het verhaal van haar vroegere leven in Iran, hoe ze er is weggegaan nadat haar vader aan opium verslaafd raakte en haar moeder, die haar eigenlijk toch al niet had willen hebben, weer eens vertrok, dit keer voorgoed. Ze herinnert zich hoe haar vader voor haar zorgde toen ze ziek was, de wandelingen en het eten samen met hem en ook dat hij zei dat ze niet zo’n overgevoelig meisje moest zijn. ‘Anders zul je het niet redden in deze wereld.’
De natuur weerspiegelt de gevoelens van de hoofdpersoon. Zo doet sneeuw op de Iraanse bergtoppen de ene keer denken aan bloemen, de andere keer aan een wond. In de poëtische en zintuiglijke taal herkennen we de dichter die Rezazadeh ook, of liever gezegd op de eerste plaats, is.

Dit was het vijfde boek van de Longlist Libris Literatuur Prijs 2022 waar ik naar geluisterd heb. Over twee dagen (28 februari) wordt de shortlist bekend gemaakt. Niet dat het enig gewicht in de schaal zal leggen, maar ik nomineer mijn persoonlijke nummers 1 en 2, alle twee heerlijke boeken van en over een vrouw!

Longlist Libris Literatuur Prijs 2022