vrijdag 7 januari 2022

Op een rooie tandem

@StephanVanfleteren

Waar gaat Miniapolis uiteindelijk allemaal over? Over contact tussen mensen. Over de wens om samen te zijn. Over de betekenis van leven en dood. Over de chaos die ons omringt en in ons zit. Over of wij mensen elkaar wel de juiste vragen stellen, ook (een bijpersonage leest ergens een boek getiteld Waarom wij vragen wat wij al weten). Rob van Essen wijst op wat we niet weten en slechts tastend kunnen verkennen: hij doet een voorzet. En komt uit op dat alles relatief is, en wij mensen maar kleine wezentjes, niet zo heel belangrijk, niet zo heel verschillend. Judith Eiselin, NRC

@PaulvanderSteen


En die rooie tandem dan? Dat is één van de vervoermiddelen waarmee twee van de hoofdpersonen zich door de wereld begeven. 
Eigenlijk is het niet echt het type vertelling waar ik voor val, te ver van de werkelijkheid, te raar, te vaag. Maar toch werd ik door dit boek meegesleept of eigenlijk nam Van Essen me, die het boek in de audioversie zelf voorleest, mee. 
Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van het boek is het open (?) einde in het vliegtuigje, toen pas merkte ik dat ik me ongemerkt aan de hoofdpersonen was gaan hechten.