vrijdag 4 maart 2022

Het Evacomplex



Misschien vond ik dit wel het beste boek van Jeroen Windmeijer (samen met Jacob Slavenburg). Er moest weer heel veel informatie worden gespuid, dat hoort nu eenmaal bij dit soort boeken, maar gelukkig zochten de hoofdpersonen het niet op op wikipedia of soortgelijks en lazen het voor, maar het kwam min of meer natuurlijk ter sprake. En wat er in 'Het Evacomplex' aan informatie staat interesseert me nog in hoge mate ook, bijvoorbeeld over de erfzonde, die ik pas noemde in het Erasmusblogje 'De hoer van Babylon'. Verder veel over de rol van vrouwen in scheppingsverhalen en de bijbel, zeker als die een beetje dwars op de orthodoxe dogma's staan is het puur smullen. 
En wat het verder tot een goed boek maakt is natuurlijk dat het weer helemaal in Leiden speelt met de speurneuzen Rijsbergen en van der Kooi.

Ik wacht nog op de luisterversie
van 'De stenengoden' en dan ben ik helemaal bij wat de 'Windmeijers' betreft.

Nabrander
Op Thrillzone een fijne samenvatting/beschrijving van 'Het Evacomplex' door Mads Bruynesteyn.