maandag 14 februari 2022

De oeverloosheid van Wormmaan


Om een beetje op de hoogte te blijven van de Nederlandstalige literatuur, beluister ik een aantal boeken die op de 'Longlist Libris Literatuur Prijs 2022' staan. De meeste boeken die ook in audioversie zijn verschenen zijn opgenomen in het Kobo Plus abonnement. En dat laatste is drempelverlagend, bevalt een boek echt helemaal niet dan kan er zonder centje pijn worden afgehaakt. Tot nu toe heb ik dat nog maar bij één boek van de lijst gedaan en die staat dan ook bij mij onderaan op nummer 4.

Longlist Libris Literatuur Prijs 2022

  1. Naar Lillehammer van Vonne van der Meer
  2. Miniapolis van Rob van Essen
  3. Wormmaan van Mariken Heitman
  4. Willem die Madoc maakte van Nico Dros

Het door de schrijfster, Mariken Heitman, zelf voorgelezen 'Wormmaan'  is voorlopig op mijn derde voorkeursplek gekomen. Het boek waaiert alle kanten op, ze wil zoveel vertellen, ondanks, of misschien wel dankzij, dat ben ik toch blijven luisteren.

[....] de tweede roman van Mariken Heitman (1983) is een nogal verwarrend groeisel, al met al. Wormmaan moet het vooral van de erin vervatte ideeën hebben, niet van een erin vervat conflict, althans niet tussen personages. Er is weinig houvast voor de lezer, het boek gaat in zekere zin over oeverloosheid, en is zelf ook nogal oeverloos. Wel een tombola aan ideeën dus, en aan theorieën: Heitman is een knap en origineel denker.