zondag 24 januari 2021

De tweede Mitford


Met veel plezier heb ik naar het tweede moordverhaal in de serie rond de gezusters Mitford geluisterd. Naar de eerste luisterde ik al weer zo'n anderhalf jaar geleden. Het was Nancy Mitford, die toen fictief hielp bij het oplossen van een moord. De tweede moord is voor de zus Pamela. 
In de NRC van 2 april vorig jaar kondigde Margot Poll dit boek uit de serie zo aan:

De Engelse schrijfster en journalist Jessica Fellowes, een nichtje van Downton Abbey-auteur Julian Fellowes, schrijft met De Mitford-moorden een aantrekkelijke serie over de ooit spraakmakende Britse Mitford-zusjes. Het idee voor een detective-achtige serie over de adellijke familie Mitford werd bedacht door de redactie van uitgeverij Sphere die vervolgens Fellowes vroeg het te schrijven. De serie is gebaseerd op waargebeurde verhalen en elk deel is gewijd aan één zusje. Fellowes begon met de oudste en misschien wel de bekendste, de schrijfster Nancy Mitford. Nu valt de eer aan Pamela, die voor haar achttiende verjaardag een groot feest mag geven op Asthall Manor, het landhuis in Oxfordshire waar de familie Mitford sinds 1916 ook werkelijk woonde. Het zijn echter vooral de oudere vrienden van Nancy, de scandaleuze Bright Young Things uit Londen en Oxford, die zij heeft uitgenodigd. Het feest loopt geheel uit de hand en aan het einde van de avond blijkt de flamboyante Adrian Curtis te zijn vermoord. Dit zijn de gegevens voor de detective waarin kindermeisje Louisa Cannon samen met Pamela de dader wil ontmaskeren. De zin die de onzekere Pamela Mitford (1907-1994) typeert, zowel die van het boek als de echte, is deze: ‘Dat weet ik ook niet, maar ik weet wel dat ik me pas weer goed zal voelen als ik in het zadel zit.’
Heerlijke 'jaren twintig romantiek' met ontspannende spanning en bergen goed te verteren onwaarschijnlijkheid. Deel drie staat al klaar in de mijn rijtje luisterboeken.