dinsdag 23 juni 2020

de kosmische Catastrofe





 De grootste dingen liggen natuurlijk besloten in de allerkleinste. Geen twijfel mogelijk. Nu ik dit schrijf, ligt de planetaire configuratie, en zelfs de hele Kosmos op tafel. Een thermometer, een munt, een aluminium lepel en een aardewerken mok. Een sleutel, een mobiele telefoon, papier en een pen. En een grijze haar van mij, waarvan de atomen de herinneringen bewaren aan de oorsprong van het leven, aan de kosmische Catastrofe, die het begin van de wereld was.





Alleen voor de titel al zou je aan dit boek beginnen. 'Drive your cart and your plow over the bones of the dead’ is afkomstig uit 'The marriage of heaven and hell' van de Engelse dichter William Blake (1757-1827). En Blake komt vaker in dit bijzondere boek van de Poolse schrijfster Olga Tokarczuk voor. Behalve dat de hoofdpersoon Janina Duszejko samen met een vriend gedichten van Blake vertaalt, zijn er allerlei verwijzingen naar het werk van de dichter. Ik kwam er pas achter toen ik wat meer over Blake opzocht, prachtige ohhhh-belevenissen. 

De sfeer van 'Jaag je ploeg' en de excentriek Janina roepen het gevoel op dat ik ook had bij 'Foon' van Marente de Moor. Het duistere zelfs sinistere natuurbeeld. De oudere, soms onnavolgbare, vrouw en haar verbintenis met dieren en kosmos. 

Into the house we’re born
Into this world we’re thrown
==
Like a dog without a bone
An actor out on loan
Riders on the storm ...
Riders on the storm 
– klonken de woorden ergens vandaan.
Riders on the storm

Uit het nummer van The Doors, ‘Riders on the Storm'
Jim Morrison heeft inspiratie geput uit het werk van William Blake.