maandag 8 juni 2020

Frieda Klein

Al eerder schreef ik dat detectives me met luisterboeken bij de lurven hebben. In m'n Kobo Plus heb ik de 8-delige Frieda Klein serie van Nicci French gedownload.
'Blauwe Maandag' is m'n eerste kennismaking met Frieda Klein, de psychoanalytica die misdaden oplost. Beatrice van der Poel las dit deel voor, de volgende in de reeks hebben weer een andere voorlezer.

In de Volkskrant werd er bij het uitkomen van het zaterdagboek dit geschreven:

De uitgever vermeldt steevast dat de boeken rond Frieda Klein ook 'los' zijn te lezen, zonder kennis van de eerdere boeken. Dat is slechts ten dele waar, want losse eindjes en karakters uit vorige delen duiken steeds weer op. Natuurlijk, je kunt ook op zaterdag instappen, maar beter is het om als debutant gewoon bij het begin van de week te beginnen. Heb je nog wat goede boeken te gaan, ook.

Vaste schurk Dean Reeves is ook ditmaal weer op de achtergrond aanwezig, in een soort subplot. Het einde van het boek bevat - lekker fris, met krioelende maden - zelfs een heuse cliffhanger.

Ik ga ze niet allemaal in één rits achter elkaar afluisteren, ik wissel wat af met nu weer een Agatha Christie, maar ik verheug me al op Frieda's dinsdag. En dan hoop ik maar dat behalve de griezelige Dean ook de sympathieke Oekraïense klussenman Jozef weer van de partij is.