vrijdag 8 mei 2020

Betekenisloosheid

'For the Love of God'
De schedel werd in 2007 ontworpen door de Britse kunstenaar Damien Hirst. Hij kocht de schedel in een winkel in Islington, Londen. Na onderzoek werd er gezegd dat het zeer waarschijnlijk een schedel is van een 35 jaar oude Europese man uit de 18e eeuw. De schedel is bezet met 8601 diamanten, waaronder een peervormige diamant op het voorhoofd van niet minder dan 52,4 karaat. De tanden zijn de originele tanden van de schedel. Voor de productie van het object kreeg Hirst hulp van ontwerper Jack du Rose en de juweliers van Bentley en Skinner in Londen.

 'Tussen vanitas en fetisj' 
uit de de bundel 'Kijken, proeven, denken' van Thijs Lijster

De neobarok staat voor het exces van het spektakel, de overdaad aan betekenis die uitmondt in betekenisloosheid. Damien Hirsts For the Love of God is het neobarokke tijdperk, met zijn warenfetisjisme en necrokapitalisme, samengevat in één indringend beeld.
Betekenisloosheid is de betekenis van de doodskop.

Het werk problematiseert de toekenning van betekenis en waarde in de huidige tijd, zoals kunstenaars van de barok dat deden voor hun tijd. For the Love of God is inderdaad een 'gimmick' maar wel een die rijk is aan betekenis, omdat het met evenveel kracht refereert aan de miljonairsfair als aan de leegheid ervan. De diamanten schedel staat kortom niet, zoals de critici beweerden, voor de armoede van de verbeelding, maar is veeleer de verbeelding van die armoede.