maandag 30 november 2020

Netsuke

Alhoewel ik nog nooit van 'netsuke' had gehoord, trok de aankondiging van de lezing bij de Vrije Academie m'n aandacht. 

Maak kennis met de geschiedenis van netsuke in Japan

Sinds het wereldwijde succes van ‘De Haas met de amberkleurige ogen’ van de Britse ceramist Edmund de Waal zijn kunstliefhebbers bekend met de Japanse term ‘netsuke’. Een verzameling van deze minuscule objecten speelt namelijk een hoofdrol in het boek, dat de bewogen geschiedenis vertelt van de Joodse bankiersfamilie Ephrussi. Een van die ‘netsuke’ is het ivoren haasje met oogjes van amber uit de titel. Maar wat zijn ‘netsuke’ eigenlijk? Waar dienden ze voor en wanneer kwamen ze in Japan in zwang? Deze en andere vragen worden beantwoord in de online lezing over netsuke door Japan-expert Max Put.

We volgen hierin de geschiedenis van netsuke in Japan en maken kennis met de ongelooflijke veelvormigheid van deze objecten, die gesneden werden in de meest uiteenlopende materialen en, behalve decoratief, ook functioneel waren. Schitterende voorbeelden uit museale en particuliere collecties uit de hele wereld zullen de revue passeren. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de vaak complexe verhalen erachter, die getuigen van de rijke mythologie, folklore en verbeeldingskracht van de Japanse cultuur.  

Het boek 'De haas met de amberkleurige ogen' is een boeiende familiegeschiedenis waarin een verzameling Netsuke een rol speelt. Die verzameling kleine Japanse voorwerpen in een vitrinekast zijn meer de aanleiding dan dat het verder noodzakelijk is voor het boek. De familie verzamelde wel meer, ik schreef al eerder over het vooraanstaande familielid Charles Ephrussi, die voorkomt op  Renoirs schilderij 'Le Déjeuner des Canotiers'.

Tijdens de onlinelezing gister op zondagochtend werd uit de doeken gedaan waar de voorwerpjes werkelijk dienst voor hebben gedaan. Heel verassend ze werden gebruikt om de ceintuur van de kimono op de plaats te houden.