woensdag 22 juli 2020

Het recht om een ruïne te zijn


Waar ik het gelezen heb weet ik niet meer, maar ik had het zinnetje wel bewaard 'het recht om een ruïne te zijn'. Ik moest er vaak aan denken bij het luisteren naar 'De onvolmaakten' van Ewoud Kieft. In de toekomst, zo rond 2060, waar Kieft de lezer/luisteraar mee naar toe neemt is ongezond zijn bijna een daad van verzet, leven wetend dat je er dood aangaat is 'not done' in ieder geval. En natuurlijk komt dan ook het heerlijke pleidooi tegen perfectie van Marianne Donner in mijn gedachte.
Het boek gaat over de toekomst en natuurlijk over ons in het nu........hoe ver laat je de algoritmes toe in je leven, hoe ver ga je mee met de happy-yogi-yoghurt-hype.

Interessant interview in NRC

Schrijver Ewoud Kieft: ‘Er zal een opstand komen tegen ons idee van vooruitgang’

En er is geen waarheid en geen zekerheid, alles is relatief.„Bij Casimir leidt dat tot onthechting en leegte. Die hippie-achtige waarden waarmee hij is grootgebracht gaan heel goed samen met de neo-liberale waarden van Silicon Valley, met extreem individualisme en tegelijkertijd zoeken naar verbinding via apps. Gena is hem de hele tijd aan het vertellen wat hij moet doen om zichzelf te verbeteren, om gezonder en gelukkiger te zijn.”
En hij wordt doodongelukkig.„Hij komt in opstand en ik denk dat het conflict in hem dat ik beschrijf zich in de werkelijkheid al eerder zal voordoen. Die oortjes en lenzen gaan we accepteren, maar als apps zoals Gena zich actief met onze keuzes gaat bemoeien, dan zal er een tegenbeweging ontstaan.”
We hebben nu toch al apps die tegen ons zeggen of we vandaag genoeg gelopen hebben en dat we te lang zitten?„En er zijn mensen die dat omarmen en mensen die dat niet willen. De opstand zal zich denk ik richten tegen het idee dat een beheerst en gecontroleerd leven vooruitgang is, dat onthechting vooruitgang is, dat rust vooruitgang is, en dat gezondheid voor alles gaat
Het luisterboek is trouwens een echte aanrader.........zowat een hoorspel met goed gecaste stemmen van de schrijver zelf, Louis van Beek en een handvol andere stemacteurs.