woensdag 4 januari 2023

Adem in, adem uit

KNGF/LUMC

Haal diep adem,
bij wijze van demonstratie en om jezelf voor te bereiden op wat noodzakelijke terminologie. Als je inademt, creëer je één enkele luchtstroom die je in staat stelt om zowel te ruiken als te ademen. Maar als een hond snuffelt, splitsen structuren in zijn neus die luchtstroom in tweeën.3 Het grootste deel van de lucht gaat naar beneden de longen in, maar een kleinere stroom, die uitsluitend voor de reuk bedoeld is, gaat naar de achterkant van de snuit. Daar komt het terecht in een labyrint van dunne benige wanden, die beplakt zijn met een kleverig vel dat het reukepitheel wordt genoemd. Dit is waar geuren voor het eerst worden waargenomen. Het epitheel zit vol met lange neuronen. Eén uiteinde van ieder neuron is blootgesteld aan de inkomende luchtstroom en vangt passerende geurstoffen op met speciaal gevormde eiwitten, geurstofreceptoren genaamd. Het andere uiteinde is direct aangesloten op een deel van de hersenen dat de reukkolf genoemd wordt. Wanneer de geurstofreceptoren succesvol zijn, brengen de neuronen de hersenen op de hoogte, en neemt de hond een geur waar.
Je mag nu uitademen 
Een immense wereld

De afgelopen tijd heb ik me omringd met geschiedenisboeken. Voor het ogenblik ben ik zojuist klaar met JFK, Kennedy's jonge jaren, 1917-1956 van Fredrik Logevall. Moet nog zo'n derde lezen van Rebelse genieën. De eerste romantici en de uitvinding van het ik van Andrea Wulff en voor de afwisseling in tijd heb ik  De wereld van de familie Blaeu van de historicus Kees Zandvliet op m'n e-reader gezet.
 

And Now for Something Completely Different!
Een immense wereld. Hoe dierlijke zintuigen de verborgen dimensies om ons heen onthullen van de Britse wetenschapsjournalist Ed Yong
Nou ja, volkomen anders........over hoe en van welke wereld we ons bewust zijn interesseert me in hoge mate, en behalve artikelen en podcasts was het er gewoon even niet van gekomen.