woensdag 31 juli 2019

Kobo



Sinds een een klein jaar las ik op de Kobo Aura ONE. Het grote scherm van  7.8 inch vond ik heel fijn. Verder was ik geregeld aan het mopperen, vooral op het touchscreen dat traag reageerde of  steeds de naast liggende functie opende.
Gijs heeft me vorige week voor mijn verjaardag  verrast met de nieuwste Kobo. Mijn leesvoertuig is nu de Kobo Forma. Een nog groter scherm dat als ik dat wil alle kanten meedraait, adequaat werkende functies. En als klap op de vuurpijl.......fysieke bladerknoppen........ de wens van zowat iedere e-booklezer. Alleen de statistieken maken me wel een hele snelle lezer, 106 boeken in 76 uur.




Behalve het lezen heb ik vorige week ook het luisteren, dat ik steeds fanatieker ben gaan doen, op een andere leest geschoeid.  Voor een redelijk klein bedrag heb ik een Kobo Plus luisterboeken abonnement afgesloten. Via de app kan ik nu een onbeperkt aantal luisterboeken, hoorcolleges en hoorspelen downloaden en afluisteren op m'n smartfoon.

Amsterdam 1919

Inmiddels heb ik het hoorcollege van H.W. von der Dunk, Cultuurgeschiedenis van Europa in de 20e eeuw beluisterd. Geen tussendoortje, echt om niets anders te doen dan aandachtig luisteren. Dit soort colleges die uitgegeven worden door Home Academy vind ik eigenlijk te prijzig voor normale aanschaf. Nu met het abonnement staat er een hele rits op m'n lijstje.

Wel geschikt om bij van alles wat ik doe te beluisteren was het hoorspel "De Kriminalist" van Dick van de Heuvel en Simon de Waal, een smeuïge 'wie heeft het gedaan?'. Amsterdam vlak na de Eerste Wereldoorlog, moorden op De Wallen, duistere figuren in hotel Krasnapolsky, een apotheker met de nieuwste opsporingstechnieken als hobby en een wat sullige politie-inspecteur.

Ik ben vandaag begonnen aan het hoorspel "Darwin's oogappel" van Susan Glimmerveen.

Net als de gelezen boeken krijgt het luisterspul allemaal een plek, al is het maar in de zijkolom, op dit blog.