woensdag 24 maart 2021

Hollandse kunst en geschiedenis


De collegereeks 'Hollandse kunst in de Gouden Eeuw' van de studie kunstgeschiedenis van de UvA is vandaag afgesloten met een tentamen. Als toehoorder hoefde ik dat niet te doen, best een beetje jammer, ik had graag gezien hoe ik het er vanaf had gebracht. Niet getreurd verder, want de afgelopen weken heb ik enorm veel geleerd tijdens de 11 online hoorcolleges en de voorbereidingen daarop. Over de gehele cursus heb ik een pagina samengesteld met linken naar achterliggende pagina's en websites.


Nu weer verder met 'Kunstgeschiedenis 1' van de OU. Dat onderdeel volg ik als reguliere student en sluit ik wel af met een tentamen in de vorm van een opdracht. Een hele leuke, die ik kan gaan maken zonder haast, de literatuur die er omheen gelezen kan worden ligt al klaar.

Behalve het afronden van het kunstvak, begin ik komende weken ook aan twee geschiedenisonderdelen. 

Als eerste een serie van zes lezingen over 'het ontstaan en de ontwikkeling van het Graafschap Holland'.

Toonaangevende historici gaan in op verschillende aspecten van het Graafschap Holland. Ruwweg laten we de serie beginnen in het jaar 1000 met de slag bij Vlaardingen en eindigen in het jaar 1581 bij het Plakkaat van Verlaetinge.

In de tweede week van april start ik weer als toehoorder 'in' Amsterdam voor het vak 'Ken je plaats: wereldbeeld, identiteit en conflict, 1550-1650'.  

In deze collegereeks behandelen we het veranderend wereldbeeld in de vroegmoderne tijd in al zijn diversiteit. We beginnen klein met het bespreken van lokale en nationale identiteiten en werken via de plaats van Nederland in een veranderend Europa toe naar een mondiaal en zelfs ‘universeel’ perspectief.