dinsdag 21 mei 2019

Garnalen en kreeft

De hele maand augustus aten ze bijna niets anders dan zelf gevangen garnalen en kreeft. Ze spoelden dat weg met veel wodka, whiskey en wijn. En dat elk jaar weer in hun vakantiehuis aan de zuidkust van Ierland.
Dit valt te lezen in 'Iers dagboek' van Benoîte Groult (1920-2016). De Franse schrijfster, van de bestseller uit 1988 'Zout op mijn huid', houdt er afwisselend vakantie met haar echtgenoot en minnaar. Verder komt er voor die tijd een stoet bekende Fransen op bezoek.
De recensie in het NRC, waardoor ik aan het boek begon, beloofde een levenslustige vrouw, die met het ouder worden prima wist te leven. Dat viel me nogal tegen, eigenlijk vond ik haar vooral zeuren, over de regen in Ierland, dat haar man ouderdomskwalen krijgt, haar minnaar op z'n tachtigste impotent blijk te worden, haar haar pluizig wordt. En toch bleef het wel weer boeien, goed zeuren is ook een gave.
De recensie van Elma Drayer in de Volkskrant is een beschrijving van het boek waar ik me wel in kan vinden.

De Franse schrijfster en feminist Benoîte Groult (1920-2016)

Update 2 juli 2021


COLUMNSYLVIA WITTEMAN

Stel je voor dat een man zo over vrouwen zou schrijven als Benoîte Groult over haar spierbonk