maandag 23 augustus 2021

De Nederlandse republiek

Volgende week begin ik met de Open Universiteit module De Nederlandse republiek (1500-1800). Eén van de leuke dingen van zo'n studie-onderwerp is, vooral nu ik er tijd voor heb, om er van alles rond heen te bestuderen en te lezen. Zo volg ik onder meer de online lezingenserie over 'Het rampjaar 1672'. En lees en luister ik boeken om alvast in de 'sfeer' van die tijd te komen, zoals De ware vrijheid van Luc Panhuysen over de levens van Johan de Witt en zijn broer Cornelis. En om bij Johan  te blijven, gister heb ik het eerste deel van de trilogie over hem, Musch van Jean-Marc van Tol, uitgelezen, als ie al beschikbaar was geweest had ik gelijk deel twee, Buat opengeslagen, maar daarvoor moet ik nog een paar weken wachten. Er is genoeg over die tijd te vinden, vandaag begin ik te lezen in de historische roman 'Spinozaland' van Maxime Rovere