zondag 25 juli 2021

Toen waren er nog maar........


In Trouw stond afgelopen januari een interview met de schrijver Elvin Post. Na het luisteren naar zijn nieuwste 'wie-heeft-het-gedaan' vond ik dit een opmerkelijke passage:

Is Post toevallig ook Agatha Christie-fan? Haar boek met de inmiddels onbruikbare titel Ten Little Niggers (1948, later in het Nederlands verschenen als Toen waren er nog maar...) speelt zich ook af op een eilandje, met tien personages in een verlaten landhuis. Post reageert verrast: “Nee, eigenlijk niet, ik ken de titel wel en las ooit De Muizenval, daar heb ik me wel mee geamuseerd, maar verder ken ik haar werk niet goed.”

Natuurlijk is het merkwaardig dat hij zo weinig weet heeft van het werk van Christie. En het zal wel zo zijn dat het thema van 'De cursus' zijn originele gedachte is, maar die "Tien kleine ........" van Christie kwamen mij toch telkens voor de geest. 

Dat de cursisten van de schrijfcursus één voor één het loodje gaan leggen is direct duidelijk. Erg spannend vond ik het niet worden, het verhaal bleef voor mij op afstand. Dit komt waarschijnlijk doordat de karakters nogal vlak en emotieloos blijven. Daar waar er wel iets van diepgang gesuggereerd wordt is het bijna karikaturaal. 
Helemaal niks dus, zonde van de tijd? Dat nou ook weer niet, ik heb me best vermaakt. Een tussendoortje.......nu weer wat goeds!