zaterdag 2 maart 2019

Napoleone di Buonaparte

 ‘In Engeland werd een voortdurende campagne tegen Napoleon gevoerd. Engeland moedigde moordcomplotten tegen hem aan. Cartoons en pamfletten, die deels door de Britse regering werden betaald, speelden in op Napoleons onzekerheid. Ze zeiden: hij is niet echt Frans, hij heet Napoleone Buonaparte, sommigen zeiden zelfs dat hij zwart was. Ze zeiden ook dat zijn zussen sletten en hoeren waren, en dat Napoleon met hen allemaal naar bed was geweest. Daar was hij woedend over, omdat hij in zijn hart een enorme burgerman was. En hij had geen gevoel voor humor. De Britten bleven het vuurtje maar opstoken, ook omdat ze er veel profijt van hadden. Ze lieten de Europeanen tegen elkaar vechten, zodat ze zelf de wereldzeeën konden domineren.’
Napoléon Bonaparte Premier Consul - François Gérard

Dit citaat komt uit het Volkskrant-interview met de Poolse historicus en graaf Adam Zamoyski. Hij schreef de biografie 'Napoleon, de man achter de mythe'.
Ik heb ongeveer 200 pagina's gelezen van de 925 en toen vond ik het genoeg.
De jeugd van Napoleone op Corsica en in militaire academies, zijn eerste verliefdheden, gedoe met zijn familie boeide me echt, ik las ook over voor mij nog onbekende zaken. Maar toen begonnen de veldtochten, die minutieus worden beschreven, met slechts af en toe flarden, bijvoorbeeld over de moraal van de soldaten, die me echt interesseren.
Het boek gaat de kast in op de digitale boekenplank.