zondag 29 april 2018

Ronddwalen in het geheugen

Dit weblog ben ik nog aan het inrichten. Ik vond het erg belangrijk dat rechts m'n boekenkasten werden opgesteld. Ze staan er en ook op plank 2015 zijn de boeken neergezet. Nu nog 2016 en 2017. Toen ik dat plan kreeg, dacht ik dat het zo gepiept zou zijn, maar dat valt tegen, het is een flinke klus.

Veel werk, maar ook erg leuk. Nog een keer kijken naar alle boeken die ik sinds 2010 heb gelezen. (2010, omdat ik toen ben begonnen met digitaal lezen.) Sommigen was ik vergeten, maar bij anderen was een blik op de titel al genoeg om het plezier of soms ook de ergernis weer helder voor de geest te krijgen.
Wonderlijk hoe ons geheugen werkt. In het boek dat ik nu lees gaat het onder meer over de werking van het geheugen. 'De rivier van het bewustzijn' van neuroloog Oliver Sacks (1933-2015).

In een recensie in de Volkskrant wordt er dit over geschreven:
"Zou een hersenscan het onderscheid tussen fictieve en authentieke herinnering wel kunnen maken? Nee, concludeert hij, nadat hij de lezer heeft meegenomen langs een keur aan invalshoeken, zoals de opvattingen van Freud en van de neurologie over de voortdurende herschrijvingen van het geheugen en eigen en andermans ervaringen met onbedoelde toe-eigening van herinneringen of ideeën van anderen"