vrijdag 14 juni 2019

Vierge ouvrante

Een "dissidente feministe" wordt de Amerikaanse professor in de Geesteswetenschappen en Mediastudies Camille Paglia (New York, 1947) genoemd. Ik lees een collectie van haar essays, artikelen en lezingen in het boek 'Free Women, Free Men. Sex, Gender, Feminism' . Twee pittige recensies en een interview om een idee te krijgen van haar positie in het hedendaagse feministische debat:

Camille Paglia @Michael Lionstar

Dwight Garner, The New York Times
maart, 2017

Jane Haile, new york journal of books

Sietske Bergsma, The Post Online
juni, 2017

In veel kan ik met haar meegaan, soms is het over de top, maar stof tot nadenken biedt ze zeker. Over kunst schrijft ze ook. Over de sterke, krachtige vrouw als symbool. Een fragment over de middeleeuwse 'vierge ouvrante', de 'open maagd'.

"Had I had more time, I would have liked to show Etruscan enthroned goddesses (ca. 5th century B.C.), where woman was defined by her lap and embracing arms, and also ancient Roman portrait busts where aging matrons flaunted their wrinkles and double chins. But I moved on to the Middle Ages with a fifteenth-century German carved-wood Vierge ouvrante ("opening Virgin") from the Musée National du Moyen-Age (Cluny): the hinged tabernacle doors swing out to reveal Mary's body as internal space. These popular devotional items, sometimes called Shrine Madonnas, were finally banned by the Pope. They show Mary as a cosmic cathedral containing Jehovah and the crucified Jesus, as if she were a Great Mother Goddess like the winged Isis.
A fruitfull comparison would be to Piero della Francesca Misericordia (Madonna of Mercy, ca. 1460) where a giant Mary spreads het bat-like cape to shelter humanity."