videocollege III -
‘Mijn geliefde vaderland’:
ideeën over de natie vóór de tijd van de natiestaat
Literatuur
Ulinka Rublack, Dressing Up: Cultural Identity in Renaissance Europe (Oxford 2011) hoofdstuk 4: ‘Nationhood’.
Alastair Duke, ‘The elusive Netherlands: The question of national identity in the Early Modern Low Countries on the eve of the Revolt’, BMGN 119 (2004) 10-38.
Conclusies
Het juridische concept soevereiniteit werd gezien
als een oplossing voor de chaos die ontstond tijdens de religieuze oorlogen. |
Het idee soevereiniteit versterkt het belang van nationale
grenzen. |
Binnen deze grenzen moest het idee ontstaan dat
iedereen gedeelde belangen had. |
Nationale verhalen versterkten dit gevoel van
saamhorigheid. |
Ook het ontstaan van een ‘nationale’ taal voedt het
nationale gevoel. |
De Reformatie gaf dit nationale gevoel een
religieuze dimensie. |
In het dagelijks leven kwamen nationale identiteiten
vooral tot uiting in stereotypering van het karakter van verschillende
naties. |
Opdracht
videocollege IV -
Wat zijn de Nederlanden?
Verschuivende grenzen
gast: Marloes Vreugdenhill
M. Biggs, ‘Putting the state on the map. Cartography, territory, and European state formation’ Comparative Studies in Society and History 41:2 (1999) 374-405. downloaden
C. Koeman en M. Egmond, ‘Surveying and official mapping in the Low Countries, 1500 – ca. 1670’ in: D. Woodward (ed.), Cartography in the European Renaissance (2007) 1246 – 1256. downloaden
Een stukje uit Lodovico Guicciardini, Beschrijvinghe van alle de Nederlanden (Amsterdam 1612). De alinea net boven [p.29], vanaf 'De inwoonders van dese landen zijn kout ...' tot en met het einde van [p.30]: '... vlecken ende treffelijcke huysen.'
Opdracht
Inferior Germania
Iodocus Hondius
Atlas minor Gerardi Mercatoris Hondius.
Amsterdam 1607
Geef auteur-titel-jaartal van de kaart, plus een afbeelding, en beantwoord de volgende vragen:
- Hoe wordt het gebied als geheel genoemd?
- Hoe zijn de Nederlanden verder onderverdeeld?
- Hoe zijn de grenzen tussen Nederland / de Nederlanden en andere landen aangegeven en hoe zit dat met grenzen binnen het land?
- Wat zegt de manier van afbeelden over het beeld dat de maker heeft van de Nederlanden en de Nederlandse identiteit?
- Leg expliciete verbanden met de gelezen literatuur (alledrie de teksten) en het hoorcollege.
- Wat vind je zelf het meest opmerkelijk aan deze kaart?