8.
Opdrachtgevers: kunst en kunstenaars importeren
* Kunst uit de Nederlanden oefende een grote
aantrekkingskracht uit op kunstliefhebbers in het buitenland
* 1/3 van de kunstcollectie van de Medici (1492) was 'di fiandra' (uit Vlaanderen)
Zoals: Petrus Christus, portret van een jonge vrouw, 1460-1470 ----->>
* op
commissie / aankoop bestaand werk (
* het meeste Vlaamse werk in Italië is verdwenen
* schilderijen op doek met lijmDieric Bouts,
Resurrection, glue size on cloth, c.1470.
* op paneel
* Portinari-triptiek, in opdracht van de Portinari-familie
gemaakt, door Hugo van der Goes, 1483 verscheept naar Italië
Many aspects of the visual language of this triptych would have seemed exotic to its Florentine audience, such as
- the figures on its reverse painted in imitation of stone,
- the angels on the interior dressed in liturgical vestments,
- the blatantly symbolic but brilliantly rendered flowers set in vases on the ground of the stable,
- the landscape used with such invention to convey time and place and to expand the narrative content.
Domenico Ghirlandaio Altarpiece of the Adoration of the Shepherds with portraits of Francesco Sassetti and his wife Nera Corsi, from the Sassetti chapel in Santa Trinita, Florence, panel and fresco, 1485. |
- the shepherds
- the winter landscape,
- the ox and ass,
- the wheatsheaf and the flowers in the foreground
*men stuurde soms stagiairs naar Vlaamse kunstenaars
(Zanetto Bugatto bij Rogier van der Weyden),
* of men stuurde schilders vanuit
Spanje/Italië op studiestage naar Vlaanderen,
* of men betaalde Vlaamse wevers om
naar Italië te komen (Aert van der Dussen aka Boteram van Brussel naar Siena)
* Isabella van Castilie liet Vlaamse en Brabantse schilders naar Spanje komen:
- Egas Cueman,
- Gil de Siloé (maakte een prachtig albasten praalgraf 1489-1493),
- Juan de Flandes (Jan van der Straete),
- Michel Sittow (Est, in Brugge opgeleid)
Gil de Siloé Tomb of Juan II of Castile and Isabella of Portugal, alabaster, 1489-93. |
* vlakbij Burgos is de kartuizer abdij van Miraflores volledig
ingericht met kunstwerken van Vlamingen in Castilië
* zowel het albasten praalgraf (Gil de Siloé) als het
monumentale vergulde altaarstuk (Olivier van Gent) zijn doelbewust een
Spaansgetinte versie van Vlaamse kunst.
* zo zijn er nooit beweegbare zijluiken
aan de retabels