Born and trained in Crete, El Greco enjoyed success in Venice and Rome and then in 1577 settled in Toledo, Spain. Here he spent the rest of his life, producing works characterised by astonishing exaggerations of form, distortions of proportion and bold, brooding colours. Many of these paintings can still be seen in their original location and we will examine some of these alongside works by El Greco in the National Gallery, explaining how their mystical appearance reveals a wide variety of sometimes surprising influences, and exploring to what extent they reflect the cultural, religious and socio-economic climate of Toledo in the early 17th century.
El Greco de avant-gardist
El Greco was een buitenbeentje. Dit vooral wegens zijn middeleeuws-Byzantijnse kijk op kunst, een zienswijze die hij zijn leven lang in zijn werk incorporeerde. Hij achtte het gevoel en de uitdrukking daarvan in zijn uitbeeldingen belangrijker dan de in zijn tijd geldende “kunstregels” waaraan voldaan moest worden. Bovendien sprong hij met graagte op de kar van de Contrareformatie, die ook in zijn “Romeinse periode” al in volle gang was, maar in het Spanje van Filips II de vorm van een missie had aangenomen.
Historiek - Beknopte biografie van de kunstenaar
From 1567 El Greco is in Venice c.1570-1576 El Greco is in Rome
1577 El Greco moves to Toledo
El Greco, Christ driving the Traders from the Temple, c.1600. National Gallery, London
Pablo Picasso, Les Demoiselles d'Avignon, 1907. Museum of Modern Art, New York El Greco, The Vision of St John, c1604-14. Metropolitan Museum of Art, New York |