Terugblik: Bewoonde Huis & OLHOS (3 en 4)
o Plattegrond & Spullen
o Instabiliteit vroegmoderne huishouden o Wonen & werken
o Vernieuwing (intern & extern)
Thema's college 4
• Hollandse huisvrouw
• Schoonheid en huiselijkheid
• Ideologie en werkelijkheid
• Het raam
Schoonmaakwoede
Buitenlandse reizigers- Ten eerste was daar „het protestantisme en het hierdoor gepropageerde arbeidsethos”.
- Ten tweede „de buitengewoon vroege opkomst van een stelsel van burgerlijke normen en waarden”.
- Ten derde „de welstand van de hogere en middenklassen die werd weerspiegeld door hun interieur”.
- En ten slotte „de maatschappelijke positie van vrouwen en hun nauwe band met de huiselijke privésfeer, die men, paradoxaal genoeg, niet alleen kan beschouwen als een vorm van patriarchale kneveling, maar ook als een vroege vorm van emancipatie”. (NRC)
o het huis en de wereld
De Nederlandse genreschilders van de Gouden Eeuw hebben oneindig veel huiselijke tafereeltjes geschilderd. Meestal zijn daarop ook vrouwen te zien die druk bezig zijn met hun huishoudelijke werkzaamheden. Ze ruimen de linnenkast in, ze zitten te naaien of te kantklossen, ze maken groenten schoon, ze kammen het haar van een kind, ze schrijven een brief, ze lezen een boek-te veel om op te noemen. Bezems en muiltjes zijn opvallend vaak op deze schilderijen te zien zonder dat hun functie meteen duidelijk is - bezems-staan achteloos in de hoek en muiltjes stingeren op de vloer. Daarom zoeken kunsthistorici naar de verborgen betekenis van deze attributen.
De bezem veegt schoon en kan symbool staan voor zuiverheid van het geweten. Maar ook kuisheid komt in aanmerking kuisen was een werkwoord, en dat deed je onder andere met een bezem Tegelijk kleeft er iets van bijgeloof aan de bezem-denk man de heks op een bezemsteel. Een rechtop staande bezem bij een deur deed vanouds dienst als bescherming tegen boze geesten.
De rond slingerende muiltjes worden in de kunsthistorische literatuur vaak geassocieerd met erotiek. De Amerikaanse kunsthistoricus Wayne Franits stelt hier een andere interpretatie tegen over. Volgens hem staan vrouwensloffen symbool voor de huiselijkheid die een goede huisvrouw betaamt. Reeds de klassieken, aldus Franits, vonden dat de huisvrouw thuis geen schoenen hoorde te dragen omdat ze wist dat het huis haar domein was. In huwelijksadviesboeken van de zeventiende eeuw werd hieraan gerelateerd. De Egyptische vrouwen, naar 's lands was, had den de gewoonte geen schoenen te dragen, op dat zij-zich schamende blootsvoets te gaan -zouden leren thuis te blijven, aldus een huwelijksadviesboek uit 1647.
Een mooi voorbeeld van een genreschilderij waarop deze attributen van de deugdzame huisvrouw zijn afgebeeld, is dat van Samuel Hoogstraten. De vrouw des huizes zelf ontbreekt hooguit hangt ze aan de muur. in de vorm van een half afgebeeld schilderij van Ter Borch, maar de bezem bij de deurpost en de muiltjes voor de drempel zijn des te prominenter aanwezig. Kennelijk is de huisvrouw de deur uitgegaan zonder de boel af te sluiten. Direct daarna springt een ander attribuut in het oog een sleutelbos die nog in de open deur zit. De sleutelbos is het attribuut voor de huiselijke vrouwenmacht. Het lijkt alsof de schilder wil waarschuwen pas op, een bezem is niet genoeg om het gevaar buiten de deur te houden! Blijf thuis en houd uw sleutels bij u, want anders kan en vreemdeling zomaar uw domein binnentreden, zoals de kijker van dit schilderij nu ook doet.
Uit: Vrouw des huizes, Els Kloek
Morele karakter vs economische realiteit
Drie interpretaties
A. Schoonmaken als metafoor (Schama)
B. Schoonmaken als huishoudelijk werk (Kloek)
C. Schoonmaken als economische noodzaak (Van Bavel & Gelderblom)
Schoonmaken als metafoor
• Reactie op plotselinge rijkdom
• In context Calvinisme & Patriotisme
• Collectieve schaamte
• Vuil & zondige leven buiten de deur
• Patriotisme
• Properheid + bewegingsvrijheid +bazigheid
Schoonmaken als huishoudelijk werk
- Sociaal-economisch realiteit (vorige college)
- Lage arbeidsparticipatie vrouwen (loonarbeid)
- Huisvrouw als specialisme
- Probleem van de periodisering
- Probleem van het stedelijke karakter
Van kruiskozijn tot schuifraam
Tot 1550 werden voor glas-in-loodramen kleine ruitjes gebruikt; daarna werd het mogelijk grotere rechthoeken te snijden.Op het 17de-eeuwse schilderij van Hendrick van der Burch (1627-1699) zijn dergelijke glas-inlood-ramen afgebeeld.
Toen na 1650 de rechthoekige stukken glas circa 25 cm lang werden, was dat te groot voor glas-in-lood. Voortaan vatte men het glas daarom in houten roeden.