Het Hollandse huis ontrafeld


Introductiecollege


 Sober: calvinisme, 'simple people'

• Geen hoogdravende architectuur

• Klein: gevels waren smal [kosten aanleggen grachten en straten]

• Grote ramen: gewicht van de muren verminderen

• Oude en nieuwe tradities vermengen

• Belang van familie en kinderen > belang van de gezinswoning

• 'The Dutch loved their homes' > interieurs, modellen op schaal [poppenhuizen]

• Pronken: welstand; schoonheid (cleanliness)

Pieter de Hooch, Moeder ontluist haar kind (ca. 1661)

Under the Gables 
Dutch Domesticity in the Golden Age

"According to Rybczynski, "It was the opinion of more than one contemporary visitor that the Dutch prized three things above all else: first their children, second their homes, and third their gardens." The Netherlands was highly urbanized, in comparison with Europe and England, and was the first country to build up a substantial middle class. Dutch families became the first to begin to withdraw their nuclear families from the public thoroughfare of the medieval home. At the same time, the place of work began to be separated from the home, with the man dominating the workplace and the woman the home. Also at this point, children stayed at home for a far longer period than they did in the Middle Ages. This new distribution of people and place was key, according to Rybczynski, in creating a new sense of home that was dominated more by the woman than the man and that centered around the rearing of children within the privatized setting of the nuclear family."


HEIDI DE MARE

Huiselijke taferelen
De veranderende rol van het beeld in de Gouden Eeuw

  • Kernwoorden: intimiteit, burgerlijkheid, netheid, gezelligheid, sereniteit, orde, huiselijkheid, functionaliteit, soberheid
  • 'De negentiende-eeuwse mythe van de huiselijkheid bleek levensvatbaar en verspreidde zich tot in de haarvaten van de westerse cultuur'

Mythologisering van het Hollandse Huis
Drie clichés:
1. Domesticatie Hollandse (Huis)vrouw
2. De Disciplinerende Plattegrond
3. De Diepere lezing van Schilderijen


Huiselijke taferelen heet het magnum opus van kunsthistorica Heidi de Mare, waaronder staat 'de veranderende rol van het beeld in de Gouden eeuw'. Wat was een huis, hoe ging het er toe? Ze combineert wat af te lezen is uit beelden met teksten en gegevens over kleding en bouwmateriaal. De eerste geschilderde huizen werden bewoond door Jozef en Maria met hun kind. In de Gouden Eeuw veranderde dat drastisch. Er kwamen niet alleen nieuwe bewoners, de manier waarop ze werden afgebeeld was ook veelzeggend. Een interview