februari


Frans Hals in het Rijksmuseum 
KLU - Barry Heinrichs - online lezing

De leading ladies van het graafschap Vlaanderen hadden wel degelijk iets in de pap te brokken. Van de eigenzinnige koningsdochter Judith in de tijd van de Vikingen tot het Bourgondische powerduo Margaretha en Maria. Meer dan 600 jaar geschiedenis, die kun je pas écht begrijpen wanneer je ook oog hebt voor vrouwen. Vrouwen die regeerden, maar die ook gewoon hobby’s hadden en geen enkel toernooi wilden missen.

Middeleeuwse vorstinnen waren géén passieve marionetten die vanuit hun mannelijke entourages werden aangestuurd. Ze vervulden een cruciale rol als hoeksteen van de dynastie, en speelden een zeer actieve rol als plaatsvervangers van hun echtgenoten, als bemiddelaars en alliantievormers achter de schermen, als bouwers van de herinnering aan de vorstelijke dynastie in het collectieve geheugen.



Michel de Klerk
Inspirator van de Amsterdamse School

Honderd jaar geleden stierf Michel de Klerk op zijn 39ste verjaardag, maar zijn erfenis leeft voort. Zijn sociale hart en fantasierijke volkswoningbouw hebben wereldwijd bewondering geoogst. De Klerk wilde schoonheid toegankelijk maken voor arbeiders en was de drijvende kracht achter de Amsterdamse School, bekend om zijn expressieve stijl vol symboliek. Zijn meesterwerken, zoals Het Schip en De Dageraad, zijn wereldberoemd en belichamen zijn tijdloze visie. De Klerk was niet alleen een architect, maar ook een getalenteerde meubelmaker, ontwerper en tekenaar.

Vrije Academie - Max Put - online lezing



Spui25 - Jan Brokken - boekpresentatie

Rond 1900 was Volendam een bruisende, internationale kunstenaarskolonie. Jan Brokken wekt deze onderbelichte episode uit de Nederlandse (kunst)geschiedenis in zijn nieuwe boek De ontdekking van Holland tot leven.

Achter de eenvoudige witte vitrages van het Volendamse Hotel Spaander ligt de kiem van een cruciale periode in de Nederlandse kunstgeschiedenis. De gastvrijheid van uitbaters Leendert en Aaltje Spaander, de levendige avonden en de ateliers op de begane grond bleken vanaf 1881 een magneet voor groten getale kunstenaars. Uit de hele wereld kwamen ze naar Volendam: ruim 1400 schilders, onder wie zo’n 200 vrouwen.

Wat ze aan de Zuiderzee ontdekten waren de typisch Hollandse luchten en het destijds al beroemde Hollandse licht, maar ook verdraagzaamheid en openheid. Toch bleef Spaander als kunstenaarskolonie relatief onbekend.

Museum Martena
Franeker
fotoalbum



The Art of Living
the secrets hidden in the multifunctional furniture that was developed in France in the 18th century

Life as a member of France’s elite following the death of Louis XIV was full of splendour, style and secrecy. Gone was the old king’s oppressive court ritual, along with the cold formality of the Baroque. Here were new ways of living, where comfort and sociability reigned supreme in rococo, followed by neoclassical, interiors under Louis XV and Louis XVI.
Cabinetmakers played a pivotal role in this transition by pioneering furniture that could transform to suit a variety of activities, from writing to needlework, which also satisfied aristocratic desires for novelty and convenience.

The Wallace Collection - Alexander Collins - online lezing

René de Kam, conservator Stadsgeschiedenis bij het Centraal Museum in Utrecht, schetst in deze lezing een beeld van Utrecht rond het jaar 1000 en de rol die de scheepvaart in de stad speelde. Utrecht groeide in de elfde eeuw uit tot het belangrijkste bestuurlijke- en handelscentrum in de noordelijke Nederlanden. De lezing wordt gehouden in het kader van de RMO-tentoonstelling Het jaar 1000.

 

Les 1. Een introductie en wat vooraf ging

Les 2. Engeland Van Wereldtentoonstelling tot the Esthetic Movement

Les 3. België Les XX en Art Nouveau in België, Horta en Van de Velde

Les 4. l’Art Nouveau in Frankrijk, Jugendstil in Duitsland 

Les 5. Nederland Slaoliestijlstijl: Nieuwe kunst in Nederland

Les 6. Art Deco Andere tijden


What is an 'Old Master' painting?

National Gallery - Dr Chantal Brotherton-Ratcliffe

Week 1: What is an 'Old Master' painting made of?


Week 2: What are the effects of age and ‘oldness’?



Week 3: How do we value an 'Old Master' painting?


Week 4: What training made an artist a 'master'?