Land Art en grensoverschrijdende buitenkunstwerken.
Jaren’60 tot op heden.
Land Art – Landschapskunst is een kunststroming die begon in de jaren ’60 in Amerika en die
inspeelt op landschapskenmerken en waarbij het landschap wordt gemanipuleerd waardoor er
een nieuwe beleving ontstaat van de ruimte. Na Amerika was Nederland het land waar een
aantal Amerikaanse kunstenaars aan de slag gingen met hun buitenkunstwerken.
Kunst alle perken te buiten
Land Art, omgevingskunst, Earth Art zijn aanverwante benamingen voor deze kunstrichting.
Landschapskunst kan gezien worden als een bijzondere vorm van ecological art of
environmental art, waarbij de hele natuur in de kunst opgenomen wordt, of de natuur zelf kunst
geworden is. Ook de Italiaanse Arte Povera is een verwante kunststroming.
|
Giuseppe Penone (1947) is een vertegenwoordiger van de Italiaanse arte povera beweging en
land art. Hij komt uit een boerenfamilie en werkte veel in de natuur in de omgeving van zijn
ouderlijk huis in Garessio. In die omgeving bevinden zich veel bossen, riviertjes en
prehistorische grotten. Hij maakt beelden en installaties van natuurlijke materialen zoals steen,
hout, klei en delen van planten. Het werk gaat steeds over de relatie van de mens (het menselijk
lichaam) tot de natuur (aarde). Zijn beelden worden ook in brons gegoten of als keramische
objecten getoond. |
|
Jardin d'émail van de Franse kunstenaar Jean Dubuffet in de beeldentuin van het Kröller-Müller
Museum in Otterlo. Het stelt een grote, omheinde tuin voor met daarin een boom en twee
struiken. Het werk is toegankelijk. Het geheel is uitgevoerd in glasvezel versterkt epoxy
(kunsthars) en beschilderd met zwart omlijnde witte vlakken. De kunstenaar, Jean Dubuffet,
begon in 1962 met deze stijl, die hij L'hourloupe noemde, en beperkte zich hierbij aanvankelijk
tot tekeningen en schilderijen. Vanaf 1966 begon hij ook driedimensionale hourloupes te maken
in polystyreen. In de periode 2016-2020 is het werk in de beeldentuin in Otterlo volledig
gerestaureerd. |
|
Richard Long (1945) beeldhouwer, schilder en fotograaf, die vooral bekend is om zijn land art
en conceptuele kunst. Long werd in 1945 geboren in Bristol waar hij nog steeds woont. Long
fotografeert en manipuleert het landschap om zich heen. De meeste van zijn werken ontstaan
tijdens wandelingen door de natuur. Een voorbeeld is A Line Made by Walking (1967) waar hij
op de grond een lange lijn 'tekent' door verschillende keren heen en weer te lopen. De foto's, die
hij van zijn ingrepen maakt, vormen vaak het enige overblijfsel dat aan een groter publiek gepresenteerd kan worden. Hiermee worden door hem grafische werken vervaardigd die veelal
bestaan uit een foto en een simpele tekst. Hoewel het meeste van zijn land art te vinden is in
Groot-Brittannië, heeft hij ook werken gemaakt in onder andere de Sahara, Spanje en de
Verenigde Staten. Naast land art maakte Long ook sculpturen voor musea. Deze bestaan uit
stukken steen of hout die in een cirkel of een andere geometrische figuur zijn neergelegd. Hij
maakt ook grote wandschilderingen met klei en modder.
|
|
Robert Smithson (1938-1973) was een Amerikaanse land art-kunstenaar maar studeerde eerst
schilderkunst en tekenen aan de Art Students League of New York. Hij werkte in de stijl van de
abstract expressionisten. Vanaf de jaren ’60 maakte hij verkennende tochten op zoek naar
geschikte locaties en terreinen voor de nog uit te voeren land art-projecten. Smithson overleed
in Texas op een van die vluchten. |
|
Christo (1935-2020) was een Bulgaars-Amerikaans architect, beeldhouwer,
installatiekunstenaar, schilder en tekenaar. Hij is vooral bekend vanwege zijn 'inpakkunst', die in
nauwe samenwerking met zijn vrouw, Jeanne-Claude Denat de Guillebon, ontstond. In januari
1958 maakte hij zijn eerste 'inpakkunst'. Bij deze eerste kunstvoorwerpen werd het
verpakkingsmateriaal geschilderd of anderszins bewerkt. Vanaf 1959 liet hij het
verpakkingsmateriaal onveranderd. Christo werkte vanuit de Verenigde Staten altijd samen met
zijn vrouw. Christo en Jeanne-Claude vonden het als kunstenaars belangrijk dat zij samen
genoemd worden. In de praktijk werkte Jeanne-Claude meer als de public relations manager en
zorgde ze voor de praktische logistiek terwijl Christo meer werkte aan het creatieve proces. Hij
tekent de voorontwerpen die ook verkocht worden om de projecten te financieren. Alle
beslissingen zowel de creatieve als de logistieke, werden door Christo en Jeanne-Claude
samengenomen. Verder dan de kunstenaars die conceptuele kunst brengen waarbij het bij een
concept blijft, hebben Christo en Jeanne-Claude hun ideeën werkelijk uitgevoerd. We zouden het
landschapskunstwerken kunnen noemen waarbij het landschap zowel stedelijk als landelijk kan
zijn. De kunstzinnige strategie van Christo en Jeanne-Claude was om grote opvallende
bouwwerken of landschappen met stof tijdelijk 'aan te kleden'. Het inpakken van gebouwen of
objecten leidt tot de abstractie van deze onderwerpen. Voorbeelden van dit soort werk zijn de
Pont Neuf in Parijs (1985), de Rijksdag in Berlijn (1995). In het Central Park in New York
voerden zij een kunstproject uit in 2004.
Voor Christo en Jeanne-Claude was het zeer belangrijk dat de werken toegankelijk zijn voor het
grote publiek. Meestal kost het veel overtuigingskracht en duurt het lange tijd voordat een
gepland project daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Voor de uitvoering van hun projecten
maakten ze gebruik van een grote groep medewerkers. Het resultaat van hun werk is puur
esthetisch bedoeld en heeft tot doel de mensen 'met andere ogen' te laten kijken naar de
omgeving. In september 2021 werd de Arc de Triomphe in Parijs ingepakt, tekeningen voor dit
project werden in 1962 al op papier gezet. Eigenlijk zou dit al in 2020 gebeuren, maar werd door
de coronacrisis uitgesteld. Door het overlijden van Christo werd het project postuum uitgevoerd
door zijn neef Vladimir Javacheff |
|
Andy Goldsworthy (1956) beeldhouwer, fotograaf en land art kunstenaar. Andy groeide op aan
de groene, Harrogate zijde van Leeds, West Yorkshire. Vanaf zijn dertiende jaar werkte hij als
hulp op boerderijen. Hij hield van het boerenwerk met zijn vaste taken op vaste tijden, het routineuze karakter, hetgeen hij vergeleek met het werken aan een beeldhouwwerk: "Veel werk
lijkt op het handmatig rooien van aardappels; je moet het ritme ervan te pakken krijgen." Hij
creëert plaatsgebonden sculpturen en land art-objecten, die in een landschappelijke omgeving
zijn ingebed. Zijn kunst maakt hij met gebruikmaking van natuurlijke en ter plekke voorhanden
materialen. Zowel tijdelijke als permanente sculpturen, die het karakter van hun omgeving
benadrukken. |
|
Walter De Maria (1935-2013) was een Amerikaanse kunstenaar, beeldhouwer, illustrator en
componist, die in New York City woonde en werkte. De artistieke praktijk van Walter de Maria is
verbonden met minimal art, conceptuele kunst en land art uit de jaren zestig. Het werk The
Lightning Field, uit 1977 is een van de meest aansprekende Land Art kunstwerken uit de vroege
jaren van de stroming.
|
|
James Turrell (1943) kunstenaar wiens werkmateriaal voornamelijk licht en ruimte is. Op
jonge leeftijd haalde hij een vliegbrevet om lichtfenomenen te bestuderen en op zoek te gaan
naar geschikte locaties voor zijn installaties. Voor zijn vroege werken maakte Turrell onder
andere gebruik van projecties en kunstlicht. Later gaat hij steeds meer daglicht gebruiken. Het
Haagse Centrum voor Beeldende Kunst nodigde Turrell in 1992 uit om een werk in de duinen
van Kijkduin, Den Haag te maken. De kunstenaar bouwde een ellipsvormige (volgens Turrell de
ideale vorm om de hemel te ervaren als een koepel) ruimte tussen de duinen met een korte
tunnel als ingang. Het werk is een verkleinde versie van zijn nog niet voltooide Roden Crater. Op
21 september 1996 werd het werk, met de naam Hemels Gewelf, voorgesteld. James Turrell
begon in de jaren '60 met het bouwen van Skyspaces, ruimtes met enkel een opening in het dak
zodat alle aandacht naar de lucht gaat. |
|
Marinus van den Boezem (1934) is een Nederlandse conceptueel kunstenaar en beeldhouwer
en wordt, samen met de kunstenaars Jan Dibbets en Ger van Elk, gezien als de grondlegger van
de conceptuele kunst en arte povera in Nederland in de jaren zestig. Hij staat bekend om zijn
vernieuwende kunstopvattingen, zijn bizarre en vaak ludieke happenings en zijn werk in de
openbare ruimte. In de jaren tachtig werkte hij aan een aantal grote projecten waarin het
landschap een belangrijke rol speelt. Zijn grootste en belangrijkste project uit deze periode is De
Groene Kathedraal. Voor dit kunstwerk liet Boezem 178 Italiaanse populieren aanplanten in de
vorm van een gotische kathedraal in de Flevopolder bij Almere. Hiervoor gebruikte hij de
plattegrond van de Notre-Dame in Reims. Boezems landschapswerken worden ook wel tot de
Land Art gerekend. Motieven als landschap, heelal, klimaat, licht, lucht en cartografie staan
centraal in Boezems oeuvre en komen terug in zijn werk uit de jaren tachtig en negentig. |
|
Will Beckers, (”The Willow Man”), Re-cover, installatie, work in progress, 2011, Collectie
Verbeke Foundation, Kemzeke. Re-cover is een innovatieve en ambitieuze groeiend
omgevingsproject gemaakt met acht old-timer wilgen, die werden gered en herplant op de
Verbeke Foundation in januari 2011. Het project zal veranderen en groeien als de natuurlijke
grenzen van de structuur zich ontwikkelen. Dit project daagt de traditionele relaties tussen
onszelf en onze leefomgeving uit, en confronteert de bomen met hun eigen materialen. Het toont
ons hoe biodiversiteit op een zeer unieke manier kan werken, bij een enkele plantensoort, de
Salix, door het samenbrengen van verschillende kunstwerken en hen samen te voegen met een levende, groeiende cradle to cradle installatie. Second Life, installatie, work in progress, 2010,
Collectie Verbeke Foundation, Kemzeke. In het kader van Green Summer creëerde Beckers
Second Life, een installatie van verschillende honderden jonge wilgen die gedurende de maand
mei 2010 gesnoeid werden in de omgeving van Kemzeke. In de waterbassins van de Verbeke
Foundation beginnen de wilgen aan een nieuw leven: terwijl ze hun bladeren verliezen, schieten
ze in het water opnieuw wortel. Second Life illustreert op die manier het natuurlijke
regeneratieproces alsook het potentieel en tegelijkertijd de onvoorspelbaarheid van het
fenomeen. Second Life is een meerjarig project om het groeiproces van de natuur te
manipuleren. |
|
Richard Serra (1938) een Amerikaans beeldhouwer en videokunstenaar. Hij wordt gerekend
tot de minimalisten; Minimal Art en Land Art. Zijn grootste bekendheid verwierf Serra met zijn
monumentale sculpturen uit staal en vooral cortenstaal. Zijn vriendenkring omvatte
kunstenaars als Carl Andre, Walter De Maria, Sol LeWitt en Robert Smithson. De laatste had een
beslissende invloed op zijn keuze voor "Environmental art" en "Land art". Serra werd de
invloedrijkste hedendaagse Amerikaanse beeldhouwer en minimalist. |
|
Antony Gormley (1950) groeide op in Hampstead. Hij studeerde van 1968 tot 1971
archeologie, antropologie en kunstgeschiedenis aan het Trinity College, Cambridge, waarna hij
naar India en Sri Lanka ging om zich te verdiepen in het Boeddhisme. Teruggekeerd in Londen,
drie jaar later in 1974, zette Gormley zijn studie voort aan de Central School of Art (nu Central
Saint Martins College of Art and Design) en het Goldsmiths College, deed een postgraduate
studie beeldhouwkunst tussen 1977 en 1979 aan de Slade School of Fine Art, University College
London. Gedurende de laatste 25 jaar heeft Antony Gormley de menselijke figuur in de
beeldhouwkunst een nieuwe inhoud gegeven, waarbij hij de proporties van zijn eigen lichaam
als uitgangspunt heeft genomen. Sinds 1990 werkte hij aan grootschalige projecten als
Allotment, Critical Mass, Another Place, Domain Field, Inside Australia en het meest recent Blind
Light. Zijn bekendste werken zijn: Angel of the North, een enorme sculptuur bestemd voor de
openbare ruimte, als landmark in Gateshead, waartoe opdracht werd gegeven in 1995 en
geplaatst in 1998 en Another Time'en Another Place (1997), bestaande uit meerdere figuren,
onder andere op Crosby Beach bij Liverpool.
En in Nederland op de strekdam in het Markermeer bij Lelystad staat sinds 2010 Gormleys 25
meter hoge “Hurkende man”, “Poepende man” of officieel genoemd Exposure. |