The Renaissance engendered a reawakening of interest in both the human form and character, and the portrait became the most effective visual means of recording this rising awareness of the individual. This was a period in which some of the most imaginative ways of having one's likeness recorded appeared – a time when patrons could literally reinvent themselves through the visual image, and in which artists were given the possibility of transforming the genre and creating ingenious variations on a theme. In this session, we explore examples by some of the most influential artists of the period such as Giovanni Bellini, el Greco, Titian and Dürer, with a special focus on Holbein’s masterpiece, The Ambassadors.
← After Gentile Bellini, Portrait of Doge Niccolo Marcello, after 1474. → Giovanni Bellini, Portrait of Doge Leonardo Loredan, 1501-2. National Gallery, London. |
Werk van de broers Bellini met 25 jaar er tussen. Oude en nieuwe stijl van portretteren.
Giovanni maakt onder invloed van de Noordelijke schilders gebruik van olieverf waarmee hij betere effecten te weeg kan brengen.
← Giovanni Bellini, Portrait of Doge Leonardo Loredan, 1501-2. National Gallery, London. → Attr. Vittore Carpaccio, Portrait of Doge Leonardo Loredan, c.1501-5. Museo Correr, Venice |
Nieuwe en oude stijl tegelijkertijd. De achtergrond kleur is bij Bellini ook vernieuwend en bijzonder.
Portretten van machthebbers ter ere/nagedachtenis van veldslagen
Attributed to both Nicholas Hilliard & William Segar, Portrait of Queen Elizabeth I (The Ermine Portrait), c.1585. Hatfield House |
Elizabeth I liet portretten verspreiden ter propaganda van haar 'merk' de maagd in plaats van de Katholieke Maagd.
Lucas Horenbout, Portrait miniature of King Henry VIII, c.1526-7. Royal Collection |
Voor hetzelfde propaganda doel werd miniaturen verspreid van koningen en gezagsdragers.
Follower of Joos van Cleve, The Virgin and Child with an Augustinian Canoness, after 1530. National Gallery, London |
Lorenzo Lotto, Portrait of Giovanni della Volta and his children, completed 1547. National Gallery, London. |
Portretten van het gezin wordt een nieuwe trend. Let op het kleed. Deze zijn kostbaar dus niet op de grond, maar op de tafel.
Holbein the Younger, Portrait of Christina of Denmark, Duchess of Milan, 1538. National Gallery, London. |
Portret voor de koninklijke huwelijksmarkt. 'Zij die ontkwam
Moroni, Portrait of a Tailor ('Il Tagliapanni') c.1565-70. National Gallery, London. |
Ook burgers gaan geportretteerd worden. Hier een 'eenvoudige' kleermaker. En een arts. (zie papier in zijn hand met aanduiding van zijn beroep.)
Lorenzo Lotto, Portrait of Giovanni Agostino della Torre and his Son, Niccolò, c.1515-16. National Gallery, London. |
Holbein the Younger, A Lady with a squirrel and a starling (Anne Lovell?) c.1526- 8. National Gallery, London |
Door de symboliek kon de persoon op het schilderij herkend worden. De eekhoorn uit het wapenschild en de vogel ?
Ook gebruikelijker worden schilderijen van koppels
Holbein the Younger, A Lady with a squirrel and a starling (Anne Lovell?), c.1526- 8. National Gallery, London |
← Quentin Massys, Portrait of Erasmus, 1517. Royal Collection → Quentin Massys, Portrait of Peter Gillis, 1517, Longford Castle |
Losse schilderijen, maar bij elkaar horend bedoeld als geschenk aan Thomas Moore
El Greco, The Burial of Count Orgaz, 1586. Church of Santo Tomé, Toledo |
Groepsportret. Waarop notabelen uit de plaats. Een zelfportret en het zoontje van de schilder.
← Palma Vecchio, A blonde woman, c.1520. National Gallery, London → Palma Vecchio, Portrait of a woman, 1518-20. Museo Nacional Thyssen,Bornemisza, Madrid |
Titian, Portrait of a lady “La Schiavona”, c.1510-12. National Gallery, London |
Zelfbewuste vrouw, waarschijnlijk de opdrachtgeefster. Rivaliteit tussen schilderkunst en beeldhouwen. dubbel portret
Clara Peeters, Still Life with cheeses, almonds and pretzels c.1615. Mauritshuis, The Hague |
Hans Holbein the Younger, The Ambassadors, 1533. National Gallery, London. |