2.1 The universal artist: Projects in Rome


Raphael’s projects in Rome
  • Multimedia designs for the chapel in Santa Maria della Pace commissioned by the Papal banker Agostino Chigi. Although never completed, this was Raphael’s first attempt at a multi‐media ensemble, combining fresco, bronze roundels and an oil on panel altarpiece. 
  • The frescoes in the Stanza della Segnatura, their iconography and innovations in terms of design.
  • The altarpiece 'The Ecstasy of St Cecilia' (1518, Pinacoteca Nazionale di Bologna) executed in Rome, for the church of San Giovanni in Monte in Bologna. This was commissioned by one of Raphael’s female patrons, Elena Duglioli dall'Oglio. 
  • Raphael’s tapestry designs and prints.
 Giorgio Vasari, Self‐portrait, c.1567


'He devoted himself to becoming the best 
all rounder ("uomo universale")

'Those in possession of so many rare 
gifts as Raphael of Urbino are not 
merely men, but 
(if it's permissible to say this) mortal gods'

Giorgio Vasari, in his Life of Raphael 
from The Lives of the Artists, 2nd edition, 1568




 

 



De architectuur van de eerste kapel aan de rechterzijde in de Santa Maria della Pace is ontworpen door de schilder Rafaël in opdracht van de Sienese bankier Agostino Chigi. 

Het bronzen altaarreliëf stelt Christus voor die na zijn kruisiging wordt gedragen door engelen; links en rechts zijn marmeren beelden die de Sienese heiligen Catherina en Bernardinus voorstellen.

Het fresco rondom de boog is van de hand van Rafaël (1514) en stelt vier sibillen voor die de boodschappen van God lezen die hen worden overgebracht door engelen, en die de geboorte van Christus en de verrijzenis van de doden voorspellen. Tussen de vier sibillen in staan drie "putti" (kinderlijke engelfiguurtjes). Deze voorstelling van de sibillen verraadt de invloed van het werk van Michelangelo aan het gewelf van de Sixtijnse kapel (1512).De compositie van Rafaël valt op door haar kleurenrijkdom, de variatie in de houdingen van de sibillen en de engelen, hun doordachte opstelling rondom de boog, de afwisseling tussen boeken en schriftrollen, de verschillende leeftijden van de sibillen en de sierlijke plooienval van hun gewaden.

Het fresco met de profeten boven de boog is eveneens ontworpen door Rafaël maar werd uitgevoerd door zijn medewerkers. Links staan de profeten Habakuk en Jona, en rechts David en Daniel.

Raphael Kamers

De vier Raphael Rooms ( Italiaans : Stanze di Raffaello ) vormen een suite van ontvangstruimten in het Apostolisch Paleis , nu onderdeel van de Vaticaanse Musea , in Vaticaanstad . Ze staan ​​bekend om hun fresco's , geschilderd door Raphael en zijn atelier. Samen met de plafondfresco 's van de Sixtijnse Kapel van Michelangelo , vormen ze de grote frescosequenties die de hoge renaissance in Rome markeren .

De Stanza della Segnatura

De Stanze , zoals ze gewoonlijk worden genoemd, waren oorspronkelijk bedoeld als een suite van appartementen voor paus Julius II . Hij gaf Raphael, toen een relatief jonge kunstenaar uit Urbino , en zijn atelier in 1508 of 1509 de opdracht om het bestaande interieur van de kamers volledig opnieuw in te richten. Het was mogelijk de bedoeling van Julius om de appartementen van zijn voorganger (en rivaal) paus Alexander VI te overtreffen , aangezien de Stanze zich direct boven Alexander's Borgia-appartement bevinden . Ze bevinden zich op de derde verdieping en kijken uit op de zuidkant van de binnenplaats van Belvedere .

De kamers lopen van oost naar west, zoals een bezoeker het appartement zou zijn binnengekomen, maar zonder de volgorde te volgen waarin de stanzes waren beschilderd, zijn de Sala di Costantino ("Zaal van Constantijn"), de Stanza di Eliodoro ("Kamer van Heliodorus"), de Stanza della Segnatura ("Kamer van de Signatuur") en de Stanza dell'Incendio del Borgo ("De kamer van het vuur in de Borgo ").

Na de dood van Julius in 1513, met twee kamers met fresco's, zette paus Leo X het programma voort. Na de dood van Raphael in 1520 voltooiden zijn assistenten Gianfrancesco Penni , Giulio Romano en Raffaellino del Colle het project met de fresco's in de Sala di Costantino .

Stanza della Segnatura

De Stanza della segnatura ("Kamer van de Signatura") was de eerste die werd versierd met fresco's van Raphael. Het was de studie die de bibliotheek van Julius II huisvest, waarin oorspronkelijk het Signatura of Grace- tribunaal was gevestigd. Het concept van de kunstenaar brengt de geesten van de oudheid en het christendom in harmonie en weerspiegelt de inhoud van de bibliotheek van de paus met thema's als theologie, filosofie, jurisprudentie en poëtische kunsten, weergegeven in tondi boven de lunetten van de muren. Het thema van deze zaal is wereldse en spirituele wijsheid en de harmonie die humanisten uit de Renaissance waarnamen tussen de christelijke leer en de Griekse filosofie . Het thema van wijsheid is passend aangezien deze kamer de raadszaal was voor de Apostolische Signatuur , waar de meeste belangrijke pauselijke documenten werden ondertekend en verzegeld.

Disputatie van het Heilig Sacrament (theologie)

Raphael, dispuut van het Heilig Sacrament , 1509-1510

De eerste compositie die Raphael tussen 1509 en 1510 [7] uitvoerde, was de Disputatie van het Heilig Sacrament , de traditionele naam voor wat in werkelijkheid een Aanbidding van het Sacrament is . In het schilderij creëerde Raphael een beeld van de kerk, die wordt voorgesteld als zowel hemel als aarde.



De Parnassus (poezie)

Raphael, De Parnassus , 1509-1511

Raphael voltooide de tweede compositie tussen 1509 en 1511. [8] Het vertegenwoordigt de Parnassus , de woonplaats van de god Apollo en de Muzen en het huis van poëzie, volgens de klassieke mythe. In het fresco worden Apollo en de Muzen omringd door dichters uit de oudheid en Raphaels eigen tijd.



De School van Athene (filosofie)

Raphael, De school van Athene , 1509-1511

Tussen 1509 en 1511 voltooide Raphael ook nog een ander werk aan de muur tegenover de Disputa . Dit derde schilderij, [9] getiteld De school van Athene , stelt de graden van kennis of waarheid voor die door de rede zijn verkregen. Zowel de positie van het fresco als de wandeling van de filosofen in de richting van het Heilig Sacrament op de tegenoverliggende muur suggereerde de interpretatie van de hele kamer als de beweging van de klassieke filosofie naar de ware religie en van de voorchristelijke wereld naar het christendom. [10] Het was bedoeld om boven het filosofische gedeelte van de bibliotheek van paus Julius II te staan . Het is misschien wel het beroemdste fresco van Rafaël.

De kardinale deugden (rechten)

Raphael, De kardinale deugden , 1511

De twee scènes op de vierde muur, uitgevoerd door de werkplaats, en de lunette erboven, met de kardinale deugden , werden geschilderd in 1511. De kardinale deugden presenteert allegorisch de deugden van standvastigheid , voorzichtigheid en matigheid naast liefdadigheid , geloof en hoop .


Raphael, The Ecstasy of St Cecilia, c1515-16, Pinacoteca Nazionale, Bologna


Originally made for the Duglioli dall'Olio Chapel (for Elena Duglioli in the Church of San Giovanni Evangelista in Monte, Bologna


The Layers of History Behind Raphael’s Tapestries at the Sistine Chapel




The triumphant – but temporary – return of Raphael’s tapestries to the Sistine Chapel