Raphael’s projects in Rome
- Multimedia designs for the chapel in Santa Maria della Pace commissioned by the Papal banker Agostino Chigi. Although never completed, this was Raphael’s first attempt at a multi‐media ensemble, combining fresco, bronze roundels and an oil on panel altarpiece.
- The frescoes in the Stanza della Segnatura, their iconography and innovations in terms of design.
- The altarpiece 'The Ecstasy of St Cecilia' (1518, Pinacoteca Nazionale di Bologna) executed in Rome, for the church of San Giovanni in Monte in Bologna. This was commissioned by one of Raphael’s female patrons, Elena Duglioli dall'Oglio.
- Raphael’s tapestry designs and prints.
Giorgio Vasari, Self‐portrait, c.1567 |
'He devoted himself to becoming the best
all rounder ("uomo universale")
'Those in possession of so many rare
gifts as Raphael of Urbino are not
merely men, but
(if it's permissible to say this) mortal gods'
Giorgio Vasari, in his Life of Raphael
from The Lives of the Artists, 2nd edition, 1568
Het bronzen altaarreliëf stelt Christus voor die na zijn kruisiging wordt gedragen door engelen; links en rechts zijn marmeren beelden die de Sienese heiligen Catherina en Bernardinus voorstellen.
Het fresco rondom de boog is van de hand van Rafaël (1514) en stelt vier sibillen voor die de boodschappen van God lezen die hen worden overgebracht door engelen, en die de geboorte van Christus en de verrijzenis van de doden voorspellen. Tussen de vier sibillen in staan drie "putti" (kinderlijke engelfiguurtjes). Deze voorstelling van de sibillen verraadt de invloed van het werk van Michelangelo aan het gewelf van de Sixtijnse kapel (1512).De compositie van Rafaël valt op door haar kleurenrijkdom, de variatie in de houdingen van de sibillen en de engelen, hun doordachte opstelling rondom de boog, de afwisseling tussen boeken en schriftrollen, de verschillende leeftijden van de sibillen en de sierlijke plooienval van hun gewaden.
Het fresco met de profeten boven de boog is eveneens ontworpen door Rafaël maar werd uitgevoerd door zijn medewerkers. Links staan de profeten Habakuk en Jona, en rechts David en Daniel.
Het fresco rondom de boog is van de hand van Rafaël (1514) en stelt vier sibillen voor die de boodschappen van God lezen die hen worden overgebracht door engelen, en die de geboorte van Christus en de verrijzenis van de doden voorspellen. Tussen de vier sibillen in staan drie "putti" (kinderlijke engelfiguurtjes). Deze voorstelling van de sibillen verraadt de invloed van het werk van Michelangelo aan het gewelf van de Sixtijnse kapel (1512).De compositie van Rafaël valt op door haar kleurenrijkdom, de variatie in de houdingen van de sibillen en de engelen, hun doordachte opstelling rondom de boog, de afwisseling tussen boeken en schriftrollen, de verschillende leeftijden van de sibillen en de sierlijke plooienval van hun gewaden.
Het fresco met de profeten boven de boog is eveneens ontworpen door Rafaël maar werd uitgevoerd door zijn medewerkers. Links staan de profeten Habakuk en Jona, en rechts David en Daniel.