2.3 Onderzoek naar de eerste schets
- de verschillende types eerste schets kunnen beschrijven
- weten wat er kan worden verstaan onder de zeventiende-eeuwse term 'doodverf'.
onderschildering van het schilderij Landschap met stenen brug van Rembrandt. |
left: Rembrandt, Self Portrait with Gorget, c. 1629, panel, 38.2 x 31 cm, Nuremberg, Germanisches Nationalmuseumright: Infrared Reflectography: computer assembly, overall (front), 1998, Adri Verburg |
2.4 De verflagen
- aan kunnen geven waarom zo'n belang wordt gehecht aan het onderzoek naar het bindmiddel in de door Rembrandt gebruikte verf
- iets kunnen vertellen over 'typische' door Rembrandt gebruikte pigmenten.
- Aan de ene kant beschrijft zij, hoe is getracht om aan de hand van analyses van de door Rembrandt aangebrachte verf, met name de door hem gebruikte pigmenten en bindmiddelen, een verklaring te vinden voor zijn karakteristieke techniek
- Aan de andere kant behandelt zij het onderzoek naar Rembrandts artistiek proces aan de hand van verschillende fotografische technieken, die ons in staat stellen om als het ware door de bovenste verflaag heen te kijken en zo inzicht te krijgen in de verschillende stadia van een schilderij, vooral de ondermodellering en compositionele veranderingen.
2.5 Materiaal-technisch onderzoek. Het bankroet van de kunstkenner
- samen kunnen vatten wat het materiaal-technisch onderzoek naar Rembrandts schilderijen ons aan 'harde', vooralsnog onweerlegbare data heeft opgeleverd in de zoektocht naar objectieve criteria voor het bepalen van de eigenhandigheid.
Behandelingsdossier 'De Predikant Eleazer of Heindrick Swalmius' - Rembrandt
De Predikant Eleazer of Heindrick Swalmius, Koninklijk museum voor schone kunsten - Antwerpen Doek 132 x 109 cm - Inv. Nr. 705. |
Sinds de vroege achttiende eeuw, toen dit schilderij zich in Parijs bevond, is het altijd en zonder enige terughoudendheid beschouwd als een eigenhandig werk van Rembrandt, ook toen het in 1886 werd verworven voor het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Abraham Bredius nam het in 1935 nog zonder commentaar op in zijn overzicht van alle schilderijen van Rembrandt, 3 maar bij de kritische heruitgave van dat boek in 1969 uitte Horst Gerson twijfel aan Rembrandts auteurschap en sprak hij het vermoeden uit dat dit een werk was van Govert Flinck.4 Die toeschrijving aan Flinck heeft geen navolging gekend, maar de twijfel was wel gezaaid.Paul Rembran, Le Portrait d'un bourgmestre."C'est un vieillard à longue barbe blanche, il est assis dans un fauteuil la main droite élevée et la gauche appuyée sur la bras du même fauteuil. Le fond du tableau est d'un brun clair".catalogus uit 1727
Binnen het team van het Rembrandt Research Project moet over de toeschrijving van dit portret flink zijn gediscussieerd. Professor Josua Bruyn, zo blijkt uit het projectarchief, beschouwde het portret aanvankelijk als eigenhandig. Hij had echter wel twijfel bij de traditionele identificatie van de voorgestelde als Eleasar Swalmius en merkte op dat de man meer leek op diens broer Henricus, eveneens predikant, van wie we dit portret door Frans Hals kennen.
Daarop vooruitlopend had het museum in Antwerpen in 1988 zelf de ooit zo ferme toeschrijving aan Rembrandt al verder afgezwakt tot ‘volgeling van Rembrandt’. In navolging van Gersons observaties werd ook de authenticiteit van de signatuur ‘Rembrandt f. 1637’ rechtsboven in twijfel getrokken.
Maar na verwijdering van de vervuilde vernis in 2008 kon het schilderij voor het eerst in de moderne tijd goed bestudeerd worden. De signatuur bleek wel degelijk eigenhandig en ook bepaalde elementen in de schilderwijze, bijvoorbeeld van de kraag, bleken karakteristiek voor Rembrandt. Van de Wetering heeft het schilderij dan ook opgenomen in het in 2015 gepubliceerde overzicht van de schilderijen die hij als eigenhandig van Rembrandt beschouwt. Daarmee is dit een van de zeer weinige portretten die we van Rembrandt kennen uit de periode na zijn vertrek uit het atelier van Hendrick Uylenburgh in 1635 en het jaar 1639, toen hij de opdracht voor de Nachtwacht kreeg en weer verscheidene portretten zou schilderen. Een kwestie van identiteit
Koninklijk museum voor schone kunsten - Antwerpen
Frans Grijzenhout, Leonore van Sloten and Jaap van der Veen (2020).
Kroniek van het Rembrandthuis 2020, 3-22
NRC 04.11.22