2. Kingdoms and Materials


Medieval European kingdoms (1)

  • Ostrogoths, Visigoths, Franks, and Anglo-Saxons shaped the development of medieval Europe
  • Ostrogoths, a community of Goths who were displaced by the Huns, wanted to be associated with Rome and its history.
  • Visigoths were highly Romanized and that by the time of their settlement in Spain they had adopted Latin and Christianity as key aspects of their elite culture.
  • Franks, a Germanic people, were the principal civilization of the early European Middle Ages.
  • England was generated from the mixing of indigenous peoples, as well as influxes of Roman, Anglo-Saxon, and Norman populations.

Our contemporary understanding of history is based on 
primary sources created during earlier eras.

* Medieval writers thought about the virtues of good health.

Christianity was not a native religion to Europe and Christian leaders, both kings and churchmen, were keen on communicating the importance of their faith.

Medieval peoples were interested in the physical characteristics of their kings. For them, it mattered how a king might look and appear.



Medieval peoples were aware that sunlight varied during the seasons. Although the Italian astronomer Galileo (1564-1642) would not live until about 1,000 years later, medieval communities appreciated what we might call the natural sciences. Some elements of Ancient Greek knowledge were still circulation in medieval Europe after the fall of Rome.

For medieval communities it was important to know all of the natural resources (animals, water, lands) that made life possible in their part of the world.

Writing supports

** Archaic writing materials **

Mineral, stones and metals 






Vegetal



Animal


Animal hides are documented as writing support from 2700 to 2500 BC in Egypt.

** Papyrus **


Papyrus wordt gemaakt van de papyrusplant (cyperus papyrus) (zie afbeelding 1). Deze plant groeide voornamelijk langs de Nijl en de Egyptenaren exporteerden onbeschreven rollen naar de rest van de wereld. Om papyrus te maken, werd de stengel eerst in lange dunne repen gesneden. Deze repen werden kruislings op elkaar gelegd (meestal slechts twee lagen) en op elkaar gedrukt (zie afbeelding 2). 


Het sap dat tijdens dit proces vrijkwam, werd de natuurlijke lijm om de repen te binden. Daarna werd de papyrus gedroogd en gladgemaakt met een pluimsteen zodat er beter op geschreven kon worden. De verschillende repen zijn nog altijd zichtbaar op een papyrus (zie afbeelding 3). 5 Één vel papyrus was vaak tussen de twintig en vijfentwintig centimeter lang en men kon er ongeveer 25 tot 45 regels op schrijven. Vellen werden aan elkaar gelijmd zodat de beroemde papyrusrol ontstond, zoals wij hem vandaag de dag kennen.











** Parchment **

membrana (the term parchment, pergamenum in Latin, appears quite late in our sources, seems up to the third century A.D., the name with which it is referred to is membrana)
parchment (perkament)
vellum  (high quality parchment, very white, thin)
purple parchment 
palimpsets (recycled parchment)

Making parchment

Parchment maker scudding a skin. Die Hausbücher der Nürnberger Zwolfbrüderstiftungen [Stadtbibliothek Nürnberg, MS Amb. 317b, fol. 77r]

The parchment making process begins the same as all leather tanning and tawing processes – the hair and flesh are removed from the animal skin. The skin is soaked in a lime solution and then ‘scudded’ over a board to remove the hair. The image shows the parchmenter at work, removing hair from the skin with the bowed scudding knife and board. The vat for soaking skins is to his left, below a shelf with books [with spines facing out]. This is the messy, smelly bit that requires soaking time and wet space.







European Papermaking Techniques 1300–1800 (illustraties)



The watermark 

Het watermerk met eenhoorn uit het manboek

 "Papier werd in deze tijd handmatig geschept met een zeef van metaaldraad, waarop met koperdraad een watermerk aangebracht was. Op de plaats van het watermerk en de draden van de zeef werd het papier iets dunner, omdat hier minder vezels bleven zitten bij het scheppen. Italiaans handgeschept papier kennen we vanaf eind 13e eeuw, in Nederland kwam de papierproductie pas op gang in de 16e eeuw. Je kunt aan de hand van de watermerken vaststellen waar en wanneer het papier geproduceerd is: elke maker, molen of regio kende zijn eigen afbeeldingen.” het handschrift van Hulthem




Ambrose showing how to handlewax tablets and stylus
(Alençon, BM, 11, 12th c)