1 - The Renaissance


In this period, new materials and techniques for making art broadened the possibilities for artists, just as new ideas about life and art were broadening the range of available subject matter. 

This is a period when people were starting to enquire much more vigorously into the world of antiquity,  learning from 

  • the newly discovered writings of ancient authors, 

exploring from the ancient civilizations 

  • the buildings, 
  • sculptures
  • physical remains . 

* The idea of the worth of the individual was also gaining ground, bringing a new fascination with the likenesses of prominent people and the ways in which they could present themselves to others. 

*  Instead of a concentration on religious subject matter, there was a gradual development of more secular subjects – portraits, tales of myth and history – as well as a delight in landscape and in the depiction of realistic details.

This development of new ideas alongside the revival or rebirth of ancient ones did not begin all at once. Through previous centuries there had been a growing fascination with the myths and legends of Greece and Rome and the remains of their heritage. But in the early 1400s this reaches a critical mass, with conscious efforts being made to rediscover and reclaim the works of ancient writers and learn from them.

In 1550, Giorgio Vasari – a painter and architect originally from Arezzo – published what became the founding text of art history - The Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors and Architects. In this book (which would be reprinted many times and is still available today) he recorded for the first time the stories of the great Italian artists of the past and those of his own times - starting with Cimabue (and ending with himself). His agenda was to chart a continuous line of development and improvement from the work of Cimabue and Giotto to Vasari’s own great hero, Michelangelo Buonarroti, whom he saw as the acme of artistic achievement. In doing this, he also first used the Italian word ‘rinascita’ (rebirth) to describe the way in which artists approached classical heritage and became increasingly determined to study and imitate nature

It was 19th century French historians who took up this description and applied their own translation of the word – Renaissance – not just to the arts but to the whole of this period, giving a name to the turbulent history, larger-than-life figures and amazing discoveries of this remarkable era.

Francesco Roselli, The Carta della Catena, 1471-82. Museo Storico Topografico di Firenze com’era, Florence 

De aanzet tot de rinascita ontstond in Florence. Rome was in deze tijd in een zeer slechte staat. Men ging wel op bezoek naar Rome om inspiratie op te doen aan de beelden en ruïnes van de gebouwen.


Donatello, St George 1415-18,
from Or San Michele, Florence.
Museo del Bargello, Florence
 

DONATELLO

Donatello was een meester in het maken van marmeren en bronzen beelden. Hij was ook een groot kenner van de kunst uit de Klassieke Oudheid. Als jongeman ging hij in de leer bij Lorenzo Ghiberti, de beroemde beeldhouwer die de deuren voor het Baptisterium in Firenze heeft gemaakt. Donatello’s eerste grote werken waren beelden van twee heiligen, Sint Joris en Sint Marcus, voor de Orsanmichele, de Florentijnse kerk van de gildes. Deze beelden contrasteren sterk met de kunst uit de Middeleeuwen, omdat ze zelfstandige, levendige figuren met een eigen persoonlijkheid verbeelden, wat daarvoor niet gebruikelijk was.


 
Het eerste werk van Brunelleschi dat uiting gaf aan een mengeling van traditionele en nieuwe elementen, werd in 1436 lovend vermeld. Het betrof het Ospedale degli Innocenti, het vondelingenhuis waaraan Brunelleschi in 1419 was begonnen. Het Ospedale degli Innocenti gebouwd 1421-1444, wordt beschouwd als het eerste renaissancegebouw.

Kenmerkend voor de nieuwe architectuur is helderheid: de betekenis van elk onderdeel moet duidelijk zijn, zo ook de onderlinge relatie van de delen. Ander kenmerk is de toepassing van onderdelen ontleend aan de klassieke oudheid: zuilen, lijstwerken en frontons. Zo ontstond een mengeling van Gotische vormen met Romeinse ornamentiek.

Filippo Brunelleschi werd geboren in 1377 en ontpopte zich tot een van de beste architecten van de vroege Renaissance. Zijn geweldige talent in architectuur en bouwkunde zorgde ervoor dat hij de leiding kreeg over de ontwerpen en de bouw van o.a. de beroemde koepel van de kathedraal van de stad Florence.

De bouw van deze koepel was zo ingewikkeld dat Brunelleschi speciale machines moest uitvinden die konden helpen met de uitvoering van dit iconische bouwwerk in Florence!

Filippo Brunelleschi herontdekte de tekentechniek van het 
lineair perspectief. Dit is een briljante techniek die door kunstenaars over de hele wereld wordt gebruikt om voorwerpen in het juiste perspectief te tekenen, zodat ze dichterbij of verder weg lijken door het gebruik van verdwijnpunten.



Saint Anne, Madonna and Child, five angels (called ‘Sant'Anna Metterza’)

Masolino (Tommaso di Cristofano Fini, 1383/84 - documented until 1435); Masaccio (Tommaso di ser Giovanni San Giovanni Valdarno 1401 - Rome 1428))

Masolino painted the monastic and stern Saint Anne blessing her daughter both with her hand and with her sturdy body, as a watchful guard of Mary and her herculean Baby, both painted by Masaccio by stressing solid and full volumes.


De Brancacci Kapel

Vernieuwing in de Vroege Renaissance

Tussen 1423 en 1425 creëerden Masolino en Masaccio hier een unieke serie fresco’s, waar voor het eerst de wetten van lineair perspectief op grote schaal werden toegepast.

Masolino en Masaccio lijken op basis van gelijkwaardigheid samen gewerkt te hebben. Zo heeft Masolino in geen enkel ander werk het lijnperspectief zo correct toegepast als in de Brancacci-kapel. Waarschijnlijk nam hij dit over Masaccio, die het geleerd had van Alberti en Brunelleschi.

Masaccio was een groot talent en een ware vernieuwer. 
Hij gebruikte ook atmosferisch perspectief en creëerde diepte met de kleuren van het landschap.

De verhalende fresco’s waarin meerdere scenes binnen dezelfde schildering zijn afgebeeld, zijn typerend voor de Renaissance. Latere barokschilders zouden er altijd voor kiezen om alleen het meest dramatische moment te laten zien. Maar Masaccio wist binnen hetzelfde landschap drie scenes te tonen.

Masaccio, The Tribute Money, 1426-28. Brancacci Chapel, Florence


FRA ANGELICO (1395-1455)

Fra Angelico wordt beschouwd als de belangrijkste kunstenaar van de eerste generatie renaissance kunstenaars van Florence. In zijn werk is de invloed zichtbaar van het frontale perspectief zoals dat werd toegepast door Masaccio, naast het realisme van de kunstenaar Giotto. Omstreeks 1440 past Fra Angelico niet meer de egaal gouden achtergrond toe, zoals in de middeleeuwse gotiek gebruikelijk was. Zie daarvoor het werk van Cimabue. In plaats daarvan vormen landschappen vanaf dat moment de achtergrond van zijn religieuze taferelen. Omstreeks dezelfde tijd begint Fra Angelico ook taferelen te schilderen, die men aanduidt als 'Sacra Conversatione'. Het gangbare triptiek van het altaar wordt daarbij vervangen door slechts een altaarstuk waarop de Madonna met kind samen met de Heiligen worden afgebeeld.

Een voorbeeld daarvan is een altaarstuk, dat Fra Angelico schilderde voor de San Marco in Florence. De Heiligen staan in een perspectivische ruimte gegroepeerd. Zodanig dat het net lijkt of ze met elkaar staan te praten over de gemeenschappelijke ervaring dat ze de heilige maagd in al haar glorie kunnen aanschouwen. Het tafereel lijkt zich niet in de hemel af te spelen, maar in een gewone aardse ruimte. Dergelijke heilige conversaties zouden een thema worden in de religieuze schilderkunst van de renaissance. Ze werden later veelvuldig in opdracht geschilderd door kunstenaars als Giovanni BelliniAndrea Mantegna, Perugino en Rafaël.

Paolo Uccello, The Hunt in the Forest, 1460s. The Ashmolean Museum, Oxford 

The Battle of San Romano (detail)

Paolo Uccello

1397 - 10 dec. 1475

Paolo Uccello, eigenlijk Paolo di Dono, was een belangrijke Italiaanse kunstschilder en wiskundige uit de vroege renaissance. Hij was opmerkelijk door zijn baanbrekend werk over visuele perspectief in de kunst.
Hij gebruikte perspectief om een gevoel van diepte te scheppen in zijn schilderijen en niet, zoals zijn tijdgenoten, om verschillende of daaropvolgende verhalen te vertellen.
Zijn bekendste werken zijn de drie schilderijen die de Slag om San Romano voorstellen. In deze serie schilderijen plaatste hij wapens op de voorgrond en velden op de achtergrond om het gevoel van diepte te verbeteren.
Paolo Uccello werkte in de Late Gotische traditie, en benadrukte kleur en praal in plaats van het klassieke realisme waarin andere kunstenaars baanbrekend waren. Zijn stijl is het best te omschrijven als idiosyncratisch. Hij had geen volgelingen in deze richting.

 Piero della Francesca, The Procession of the Queen of Sheba, 1452-66.
Church of San Francesco, Arezzo

 Sassetta, The Wolf of Gubbio, 1437-44. National Gallery, London