donderdag 28 juli 2022

Het lied van ooievaar en dromedaris

anjetdaanje.nl

De literair recensent van  de NRC Thomas de Veen twitterde over dit boek "Als ik voor één keer zes ballen kon geven, deed ik het." 
De kracht zit ‘m [ ] in de overkoepelende constructie, die nog wel het meest opvalt aan Het lied van ooievaar en dromedaris. Het is een gigantische roman, 650 rijkbedrukte bladzijden, die in feite is opgebouwd uit elf samenhangende episodes. Het is één verhaal, maar ook een combinatie van elf verhalen, twee eeuwen omspannend. Over elf hoofdpersonen, die we allemaal zo’n beetje van de wieg tot het graf volgen. In allerlei genres: er zijn gothic spookverhalen, er is Dickensiaans arbeidersrealisme, er zijn mysteries, een verhaal in de marge van de Eerste Wereldoorlog, een verhaal over de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, er zijn familieverhalen, liefdesgeschiedenissen. En boven alles uit torent een verhaal over een jonggestorven schrijfster, wier leven en werk doorzingt in alle episodes. 
Toen ik daar zelf nog aan toe wilde gaan voegen hoe geweldig en indrukwekkend ik dit boek vond wees De Veen op de bespreking 'Verhalen die van heel ver komen'. Net na het boek dicht geslagen te hebben is het zo fijn om weer meegezogen te worden in de levens waarover  Anjet Daanje me net had verteld.