woensdag 20 juni 2018

Korea, onbekend schiereiland

Toen we in 2014 door Mongolië reisden ontmoetten we in een gercamp iets ten noorden van Ulan Bator een Zuid-Koreaanse vrouw  met haar tienerdochter. Ze waren net als wij toeristen. De vrouw was blij verrast toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen. Ze had veel over Nederlanders gehoord, maar ze nog nooit in het echt gezien. Elke keer als we elkaar in het kamp tegenkwamen keek ze weer vol verbijstering naar ons. Haar dochter deed als alle tienerdochters wat beschaamd over het gedrag van haar moeder.

 Ik moest de afgelopen dagen weer aan ze denken bij het lezen van 'De Kim-dynastie' van Casper van der Veen. Want eigenlijk wist ik nog maar weinig over het Koreaanse schiereiland. Het is een kolonie van Japan geweest en in de jaren vijftig was er de Koreaanse oorlog. Niet alleen door de actualiteit, maar wel onder invloed daarvan, vind ik dat mijn kennis over de beide landen kan worden vergroot. Ik zag dit boekje voorbij komen over de geschiedenis van Noord-Korea. Niet briljant geschreven, veel herhaling en wat warrig, maar goed genoeg om nu, zelfs al ben ik nog maar op de helft, bij het lezen van artikelen een en ander veel beter te begrijpen en te kunnen plaatsen.